De muziek van Marcel van Tilburg
door de redactie 24 okt. 2022 24 oktober 2022
Als je werkt bij Het Concertgebouw of het Concertgebouworkest komt er zoveel muziek voorbij. Waar luisteren de mensen achter de schermen zélf graag naar? En naar welk concert kijken ze uit? Deze maand: Marcel van Tilburg, assistent mediaproducties bij het Concertgebouworkest.
Wat houdt je werk in?
‘Ik verzorg de cd- en dvd-producties van Concertgebouworkest Live, het eigen webradiokanaal, tv-registraties en het videoplatform op de website.’
Waar luister je graag naar?
‘Voornamelijk (laat-)Romantiek in werkelijk alle genres, maar ik ben nieuwsgierig en muzikaal onverzadigbaar, waardoor het vaak moeilijk kiezen is! Interessante nieuwe uitgaven zijn vaak een aanleiding om iets op te zetten. Of tweedehands grammofoonplaten, die je op Marktplaats of in winkels vindt. Ik ben meestal ook met twee of drie ‘projectjes’ bezig, bijvoorbeeld op dit moment de complete strijkkwartetten van Haydn, de symfonieën van Henk Badings (wat jammer dat we zo’n indrukwekkend meesterwerk als zijn Derde nooit in de concertzaal horen), en vergelijkingen van verschillende uitvoeringen van de Negende van Mahler (favoriet zijn voorlopig het Concertgebouworkest onder leiding van Haitink in 1969 en de Wiener Philharmoniker onder leiding van Claudio Abbado).
Sinds de coronalockdowns luister ik ook veel jazz, voorheen een blinde vlek. Art Blakey, Bill Evans, Lee Morgan, Horace Silver...’
Wat was je meest memorabele concert?
‘Leonard Cohen, Westerpark, Amsterdam, 2008. Zijn muziek draag ik zo’n beetje sinds mijn veertiende met me mee, maar ik had nooit een concert van hem bijgewoond. Vreemd genoeg ook nooit behoefte aan gehad. Toen een collega me meenam was ik dan ook niet voorbereid op de bijna spirituele ervaring van dat concert. Zo’n openluchtconcert is natuurlijk een weinig intieme aangelegenheid, maar de toen 73-jarige leek wel voor iedere bezoeker persoonlijk te zingen. Hoewel, zingen….’
Welke muziek zou iedereen volgens jou moeten horen?
‘De symfonieën en concerto’s van de Finse componist Einojuhani Rautavaara vind ik erg de moeite waard. Vooral de latere zijn zeer welluidend, sfeervol, beeldend en grandioos. Muziek om je door te laten meevoeren.’
Wat houdt je werk in?
‘Ik verzorg de cd- en dvd-producties van Concertgebouworkest Live, het eigen webradiokanaal, tv-registraties en het videoplatform op de website.’
Waar luister je graag naar?
‘Voornamelijk (laat-)Romantiek in werkelijk alle genres, maar ik ben nieuwsgierig en muzikaal onverzadigbaar, waardoor het vaak moeilijk kiezen is! Interessante nieuwe uitgaven zijn vaak een aanleiding om iets op te zetten. Of tweedehands grammofoonplaten, die je op Marktplaats of in winkels vindt. Ik ben meestal ook met twee of drie ‘projectjes’ bezig, bijvoorbeeld op dit moment de complete strijkkwartetten van Haydn, de symfonieën van Henk Badings (wat jammer dat we zo’n indrukwekkend meesterwerk als zijn Derde nooit in de concertzaal horen), en vergelijkingen van verschillende uitvoeringen van de Negende van Mahler (favoriet zijn voorlopig het Concertgebouworkest onder leiding van Haitink in 1969 en de Wiener Philharmoniker onder leiding van Claudio Abbado).
Sinds de coronalockdowns luister ik ook veel jazz, voorheen een blinde vlek. Art Blakey, Bill Evans, Lee Morgan, Horace Silver...’
Wat was je meest memorabele concert?
‘Leonard Cohen, Westerpark, Amsterdam, 2008. Zijn muziek draag ik zo’n beetje sinds mijn veertiende met me mee, maar ik had nooit een concert van hem bijgewoond. Vreemd genoeg ook nooit behoefte aan gehad. Toen een collega me meenam was ik dan ook niet voorbereid op de bijna spirituele ervaring van dat concert. Zo’n openluchtconcert is natuurlijk een weinig intieme aangelegenheid, maar de toen 73-jarige leek wel voor iedere bezoeker persoonlijk te zingen. Hoewel, zingen….’
Welke muziek zou iedereen volgens jou moeten horen?
‘De symfonieën en concerto’s van de Finse componist Einojuhani Rautavaara vind ik erg de moeite waard. Vooral de latere zijn zeer welluidend, sfeervol, beeldend en grandioos. Muziek om je door te laten meevoeren.’