Calliope Tsoupaki: ‘Ik oefen nu push-ups’
door Frederike Berntsen 28 jul. 2020 28 juli 2020
Hoe ziet de werkdag van een componist eruit? Eerst koffie, thee, uurtje mediteren? Of direct aan de slag? Componiste Calliope Tsoupaki doet de dagelijkse routine uit de doeken.
‘De eerste verplichting die je hebt om een dag goed te beginnen is jezelf fatsoeneren, aandacht schenken aan je uiterlijk. Dat kan aardig wat tijd kosten, pas daarna kan ik aan het werk. Ik ben bepaald geen ochtendmens, trouwens.
Thuis word ik de koningin van de chaos genoemd, routine ontbreekt volledig. Maar: dit is schijnbare chaos. Als ik niet achter de toetsen zit om te componeren, draaien mijn hersens toch op volle toeren om de ideeën voor een nieuw stuk vorm te geven; tijdens het boodschappen doen, terwijl ik kook, permanent. Ik leef intens, rust nooit uit, doe geen middagdutje – de motor draait de hele dag en alles loopt door elkaar.
Het componeren bepaalt mijn dagindeling. Als ik begin aan iets nieuws heb ik veel denkruimte nodig. Wanneer ik materiaal heb gevonden kan ik het gaan kneden en verdwijn ik steeds dieper in de noten. Mijn sociale leven is gereduceerd tot nul als ik eenmaal midden in een compositie zit, ook sporten is er dan niet meer bij, hooguit rekken en strekken tussen het schrijven door – ik oefen nu push-ups, voor kracht en een sterke rug. Als de deadline nadert, ga ik ’s nachts door.
Mijn werkkamer ligt in het hart van ons huis, ik hoor wat er om mij heen gebeurt en dat kan storend zijn. Ik train mentale stilte, zodat er niets tussen mij en mijn muziek kan komen. Ik dwing inspiratie af, ik heb vertrouwen in iets onzichtbaars.
Koffiezetten is, naast de ochtendsessie, misschien wel het belangrijkste van alle dagelijkse dingen. Ik ben daar heel precies in en neem er de tijd voor. Het juiste filter, een Japanse kan met een sierlijke tuit – ik maak slow coffee, geur en smaak vallen op de juiste manier samen. Deze handeling betekent een reset, voor alles.’
Calliope Tsoupaki studeerde piano en compositie in Athene en verhuisde in 1988 naar Nederland, waar ze haar compositiestudie afrondde bij Louis Andriessen. Sinds 2006 is ze docent compositie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In november 2018 volgde ze Mayke Nas op als Componist des Vaderlands, een functie die ze binnenkort zal overdragen.
‘De eerste verplichting die je hebt om een dag goed te beginnen is jezelf fatsoeneren, aandacht schenken aan je uiterlijk. Dat kan aardig wat tijd kosten, pas daarna kan ik aan het werk. Ik ben bepaald geen ochtendmens, trouwens.
Thuis word ik de koningin van de chaos genoemd, routine ontbreekt volledig. Maar: dit is schijnbare chaos. Als ik niet achter de toetsen zit om te componeren, draaien mijn hersens toch op volle toeren om de ideeën voor een nieuw stuk vorm te geven; tijdens het boodschappen doen, terwijl ik kook, permanent. Ik leef intens, rust nooit uit, doe geen middagdutje – de motor draait de hele dag en alles loopt door elkaar.
Het componeren bepaalt mijn dagindeling. Als ik begin aan iets nieuws heb ik veel denkruimte nodig. Wanneer ik materiaal heb gevonden kan ik het gaan kneden en verdwijn ik steeds dieper in de noten. Mijn sociale leven is gereduceerd tot nul als ik eenmaal midden in een compositie zit, ook sporten is er dan niet meer bij, hooguit rekken en strekken tussen het schrijven door – ik oefen nu push-ups, voor kracht en een sterke rug. Als de deadline nadert, ga ik ’s nachts door.
Mijn werkkamer ligt in het hart van ons huis, ik hoor wat er om mij heen gebeurt en dat kan storend zijn. Ik train mentale stilte, zodat er niets tussen mij en mijn muziek kan komen. Ik dwing inspiratie af, ik heb vertrouwen in iets onzichtbaars.
Koffiezetten is, naast de ochtendsessie, misschien wel het belangrijkste van alle dagelijkse dingen. Ik ben daar heel precies in en neem er de tijd voor. Het juiste filter, een Japanse kan met een sierlijke tuit – ik maak slow coffee, geur en smaak vallen op de juiste manier samen. Deze handeling betekent een reset, voor alles.’
Calliope Tsoupaki studeerde piano en compositie in Athene en verhuisde in 1988 naar Nederland, waar ze haar compositiestudie afrondde bij Louis Andriessen. Sinds 2006 is ze docent compositie aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In november 2018 volgde ze Mayke Nas op als Componist des Vaderlands, een functie die ze binnenkort zal overdragen.