cd-tips voor april
door Hugo de Groot 17 mrt. 2021 17 maart 2021
Al is de Concertvriendenbalie tijdelijk gesloten, Hugo de Groot, verantwoordelijk voor het cd-aanbod, deelt niettemin zijn mooiste tips met Preludium.
1
Podcast van de maand
In zijn podcastserie Brieven aan de Meesters van NPO Radio 4 richt pianist Camiel Boomsma zich tot diverse componisten en vertelt hij wat hij voelt en denkt bij het spelen van en het luisteren naar hun muziek. Met veel begrip voor tijd en ruimte attendeert hij ons erop hoe je naar een werk kunt luisteren. Natuurlijk, het is zíjn kijk op het geheel, maar Boomsma is nooit opdringerig. Dus voor alle thuiswerkers: schuif even de computer opzij en laaf je aan een kort en goed verhaal achter prachtige muziek.
Brieven aan de Meesters
door Camiel Boomsma
te vinden op Spotify
2
Hel of hemel?
Voormalig huiscomponist van het Concertgebouworkest Detlev Glanert toetst zijn held, schilder Hiëronymus Bosch: wordt het de hemel of de hel? Centraal in Glanerts requiem staat Bosch’ schilderij Zeven hoofdzonden. De rijke en vaak morbide fantasie van Bosch spat van het doek en wordt door Glanert op brutale wijze vertaald in muziek. Confronterend en burlesk klinkt dit requiem, maar met een grote spanningsboog loopt het toch nog goed af voor de schilder. Er is plek daarboven...
Glanert - Requiem for Hieronymus Bosch
Concertgebouworkest o.l.v. Marcus Stenz
Groot Omroepkoor, diverse solisten
Leo van Doeselaar - orgel
RCO LIVE
3
Beamish gaat diep
Componiste Sally Beamish houdt van klare taal, en die krijgt vorm in lyriek, drama en heldere lijnen. Aan haar muziek liggen meestal volksmelodieën en/of verhalen ten grondslag. Aan de basis van het Vioolconcert op deze cd ligt het befaamde boek All Quiet on the Western Front van Erich Maria Remarque. Ovidius’ verhaal Callisto uit de Metamorfosen kreeg ook een muzikale pendant. Beamish’ Eerste symfonie is geïnspireerd op het Schotse landschap. Mahleriaanse diepte van deze tijd, op z’n Beamish.
Beamish - Vioolconcert, Callisto, Eerste symfonie
Anthony Marwood - viool
Sharon Bezaly - fluit
Royal Scottish National Orchestra
o.l.v. Martyn Brabbins
Bis
1
Podcast van de maand
In zijn podcastserie Brieven aan de Meesters van NPO Radio 4 richt pianist Camiel Boomsma zich tot diverse componisten en vertelt hij wat hij voelt en denkt bij het spelen van en het luisteren naar hun muziek. Met veel begrip voor tijd en ruimte attendeert hij ons erop hoe je naar een werk kunt luisteren. Natuurlijk, het is zíjn kijk op het geheel, maar Boomsma is nooit opdringerig. Dus voor alle thuiswerkers: schuif even de computer opzij en laaf je aan een kort en goed verhaal achter prachtige muziek.
Brieven aan de Meesters
door Camiel Boomsma
te vinden op Spotify
2
Hel of hemel?
Voormalig huiscomponist van het Concertgebouworkest Detlev Glanert toetst zijn held, schilder Hiëronymus Bosch: wordt het de hemel of de hel? Centraal in Glanerts requiem staat Bosch’ schilderij Zeven hoofdzonden. De rijke en vaak morbide fantasie van Bosch spat van het doek en wordt door Glanert op brutale wijze vertaald in muziek. Confronterend en burlesk klinkt dit requiem, maar met een grote spanningsboog loopt het toch nog goed af voor de schilder. Er is plek daarboven...
Glanert - Requiem for Hieronymus Bosch
Concertgebouworkest o.l.v. Marcus Stenz
Groot Omroepkoor, diverse solisten
Leo van Doeselaar - orgel
RCO LIVE
3
Beamish gaat diep
Componiste Sally Beamish houdt van klare taal, en die krijgt vorm in lyriek, drama en heldere lijnen. Aan haar muziek liggen meestal volksmelodieën en/of verhalen ten grondslag. Aan de basis van het Vioolconcert op deze cd ligt het befaamde boek All Quiet on the Western Front van Erich Maria Remarque. Ovidius’ verhaal Callisto uit de Metamorfosen kreeg ook een muzikale pendant. Beamish’ Eerste symfonie is geïnspireerd op het Schotse landschap. Mahleriaanse diepte van deze tijd, op z’n Beamish.
Beamish - Vioolconcert, Callisto, Eerste symfonie
Anthony Marwood - viool
Sharon Bezaly - fluit
Royal Scottish National Orchestra
o.l.v. Martyn Brabbins
Bis