Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
achtergrond

Congolombia

door Lonneke Tausch
26 apr. 2019 26 april 2019

Twee muziekculturen versmelten deze maand op het podium van de Kleine Zaal, op initiatief van twee stermuzikanten uit Colombia en Congo.

 

Vijf Congolese en zes Colombiaanse musici brengen samen een avond vol rumba, champeta en soukous, muzikale stijlen die al eeuwenlang op en neer reizen tussen Afrika en de Nieuwe Wereld. Deze historische muzikale connectie had al langere tijd de interesse van componist, dichter en bassist Leonardo Gómez, in 2002 oprichter van Alé Kumá, een van de belangrijkste Afro-Colombiaanse bands. In 2010 ging hij voor het eerst naar Brussel, waar heel wat voortreffelijke Congolese musici zich hebben gevestigd.

Hij ontmoette er onder anderen gitarist Dizzy Mandjeku – decennia geleden artistiek leider van het legendarische Orchestre African All Stars International, maar tegenwoordig ook bekend van Stromae en Zap Mama. Gómez nodigde Mandjeku uit om naar Bogotá te komen, wat zelfs uitliep op een gezamenlijke finaleplaats in het Viña del Mar International Song Festival 2016 in Chili. Later dat jaar vloog het voltallige Alé Kumá over naar Brussel. Resultaat van dit alles was het samenwerkingsproject De Palenque à Matongé.

 

Vijf Congolese en zes Colombiaanse musici brengen samen een avond vol rumba, champeta en soukous, muzikale stijlen die al eeuwenlang op en neer reizen tussen Afrika en de Nieuwe Wereld. Deze historische muzikale connectie had al langere tijd de interesse van componist, dichter en bassist Leonardo Gómez, in 2002 oprichter van Alé Kumá, een van de belangrijkste Afro-Colombiaanse bands. In 2010 ging hij voor het eerst naar Brussel, waar heel wat voortreffelijke Congolese musici zich hebben gevestigd.

Hij ontmoette er onder anderen gitarist Dizzy Mandjeku – decennia geleden artistiek leider van het legendarische Orchestre African All Stars International, maar tegenwoordig ook bekend van Stromae en Zap Mama. Gómez nodigde Mandjeku uit om naar Bogotá te komen, wat zelfs uitliep op een gezamenlijke finaleplaats in het Viña del Mar International Song Festival 2016 in Chili. Later dat jaar vloog het voltallige Alé Kumá over naar Brussel. Resultaat van dit alles was het samenwerkingsproject De Palenque à Matongé.

  • Dizzy Mandjéku & Alé Kuma 'De Palenque A Matongé'

    foto: Steven Hendrix

    Dizzy Mandjéku & Alé Kuma 'De Palenque A Matongé'

    foto: Steven Hendrix

  • Dizzy Mandjéku & Alé Kuma 'De Palenque A Matongé'

    foto: Steven Hendrix

    Dizzy Mandjéku & Alé Kuma 'De Palenque A Matongé'

    foto: Steven Hendrix

Op de foto van links naar rechts: Leo­nardo Gómez (basgitaar), Emeris Solis (percussie), Nidia Góngora (zang), Malage de Lugendo (zang), Saidou Ilboudo (drums), Dizzy Mandjeku (gitaar), Paola Márquez (zang), César Medina (saxofoon, trompet), Josée Esengo Muza (zang), La Wey Segura (marimba, percussie), Toms Ntale (gitaar).

Symbiose

In de titel De Palenque à Matongé verenigen zich de Brusselse wijk Matongé, waar de Afrikaanse muziekscene volop bloeit en die dezelfde naam draagt als een wijk in Kinshasa (Congo), en de Afrikaanse enclave in San Basilio de Palenque (Colombia). In de tien nummers van de cd die de internationale tournee vergezelt, worden niet alleen de Colombiaanse en de Congolese muziek met elkaar vermengd, ook wordt gezongen in de beide moedertalen van de musici: het Spaans en het Lingala, soms door elkaar. Bijvoorbeeld in het titelnummer, dat een boodschap van vrede verkondigt: ‘Mensen uit Congo, luister naar ons! Mensen uit Colombia, onze strijd is dezelfde! Vrede, liefde, werk. Vandaag zijn onze twee volkeren verenigd. Pesa mpeve na mboka Colombia! Pesa kimiya na mboka Congo oh!’

Dansmuziek

De muziek van De Palenque à Matongé is opzwepend, levenslustig, soms ­uitdagend en altijd dansbaar. Van meer Latijns-­Amerikaans gekleurde nummers als Quando el silencio te nombra (Wanneer de stilte je naam noemt) – een salsa met een Congolees tintje door de gitaar van Mandjeku – gaat het naar onversneden afropop, zoals bijvoorbeeld Nasinalapi ndayi (Ik heb gezworen trouw te zijn). De cd-opener Canción de amor y muerte (Lied van liefde en dood) is een soukous – een snelle, Congolese variant op de rumba die zijn naam ontleent aan het Franse woord voor schudden, ‘secouer’ – maar dan op een Spaanse tekst.

Za 18 mei | Kleine Zaal
'De Palenque a Matongé'

Bekijk dit concert op de website van Het Concertgebouw

Op de foto van links naar rechts: Leo­nardo Gómez (basgitaar), Emeris Solis (percussie), Nidia Góngora (zang), Malage de Lugendo (zang), Saidou Ilboudo (drums), Dizzy Mandjeku (gitaar), Paola Márquez (zang), César Medina (saxofoon, trompet), Josée Esengo Muza (zang), La Wey Segura (marimba, percussie), Toms Ntale (gitaar).

Symbiose

In de titel De Palenque à Matongé verenigen zich de Brusselse wijk Matongé, waar de Afrikaanse muziekscene volop bloeit en die dezelfde naam draagt als een wijk in Kinshasa (Congo), en de Afrikaanse enclave in San Basilio de Palenque (Colombia). In de tien nummers van de cd die de internationale tournee vergezelt, worden niet alleen de Colombiaanse en de Congolese muziek met elkaar vermengd, ook wordt gezongen in de beide moedertalen van de musici: het Spaans en het Lingala, soms door elkaar. Bijvoorbeeld in het titelnummer, dat een boodschap van vrede verkondigt: ‘Mensen uit Congo, luister naar ons! Mensen uit Colombia, onze strijd is dezelfde! Vrede, liefde, werk. Vandaag zijn onze twee volkeren verenigd. Pesa mpeve na mboka Colombia! Pesa kimiya na mboka Congo oh!’

Dansmuziek

De muziek van De Palenque à Matongé is opzwepend, levenslustig, soms ­uitdagend en altijd dansbaar. Van meer Latijns-­Amerikaans gekleurde nummers als Quando el silencio te nombra (Wanneer de stilte je naam noemt) – een salsa met een Congolees tintje door de gitaar van Mandjeku – gaat het naar onversneden afropop, zoals bijvoorbeeld Nasinalapi ndayi (Ik heb gezworen trouw te zijn). De cd-opener Canción de amor y muerte (Lied van liefde en dood) is een soukous – een snelle, Congolese variant op de rumba die zijn naam ontleent aan het Franse woord voor schudden, ‘secouer’ – maar dan op een Spaanse tekst.

Za 18 mei | Kleine Zaal
'De Palenque a Matongé'

Bekijk dit concert op de website van Het Concertgebouw

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.