Judith van Driel: ‘Voor elk repertoire zou ik wel een andere stok willen hebben’
door Liesbeth Houtman en Eduardus Lee 22 mrt. 2022 22 maart 2022
Het Dudok Quartet Amsterdam reist op 13 april in de Kleine Zaal van Sweelinck via Haydn en Brahms naar een wereldpremière van Loevendie. Wat brengt de primarius daarvoor zoal mee?
Francesco Goffriler
Deze Italiaanse viool uit 1725 heb ik in bruikleen van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. Het is een echte kamermuziekviool met een heel eigen karakter. Perfect voor mijn rol in het kwartet.
Boeken
Ik hou erg van lezen. De overeenkomsten tussen taal en muziek interesseren me. Bepaalde structuren, hoe een plot zich ontvouwt. Momenteel verdiep ik me in Heidegger. In zijn zoektocht naar een diepere betekenislaag herken ik veel van hoe wij een muziekstuk benaderen.
Ricciotti
Tussen mijn 19de en 23ste speelde ik in het Ricciotti Ensemble. Een heel bepalende periode in mijn leven. Juist doordat het ensemble speelt voor een niet-alledaags publiek heb ik er geleerd wat de kracht van muziek is.
Stokverslaving
Ik heb een moderne, een klassieke en een barokstok. Die laatste twee zijn door Luis Emilio Rodríguez Carrington voor mij op maat gemaakt. Voor elk repertoire zou ik wel een andere stok willen hebben.
Darmsnaren
Tijdens de lockdown hebben we de strijkkwartetten van Brahms opgenomen met ‘kale’ darmsnaren. Een verrijking van ons klankarsenaal. Ik heb ze nu altijd bij me, zodat ik de setup snel kan aanpassen aan het repertoire dat we spelen.
Dansen
Op mijn iPad staat mijn hele muziekbibliotheek. Zoals dit stuk van Theo Loevendie. Hij had onze Haydn gehoord en wilde dolgraag iets voor ons componeren. Geweldig! Zijn Tweede strijkkwartet is geïnspireerd door dansen van over de hele wereld.
Francesco Goffriler
Deze Italiaanse viool uit 1725 heb ik in bruikleen van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds. Het is een echte kamermuziekviool met een heel eigen karakter. Perfect voor mijn rol in het kwartet.
Boeken
Ik hou erg van lezen. De overeenkomsten tussen taal en muziek interesseren me. Bepaalde structuren, hoe een plot zich ontvouwt. Momenteel verdiep ik me in Heidegger. In zijn zoektocht naar een diepere betekenislaag herken ik veel van hoe wij een muziekstuk benaderen.
Ricciotti
Tussen mijn 19de en 23ste speelde ik in het Ricciotti Ensemble. Een heel bepalende periode in mijn leven. Juist doordat het ensemble speelt voor een niet-alledaags publiek heb ik er geleerd wat de kracht van muziek is.
Stokverslaving
Ik heb een moderne, een klassieke en een barokstok. Die laatste twee zijn door Luis Emilio Rodríguez Carrington voor mij op maat gemaakt. Voor elk repertoire zou ik wel een andere stok willen hebben.
Darmsnaren
Tijdens de lockdown hebben we de strijkkwartetten van Brahms opgenomen met ‘kale’ darmsnaren. Een verrijking van ons klankarsenaal. Ik heb ze nu altijd bij me, zodat ik de setup snel kan aanpassen aan het repertoire dat we spelen.
Dansen
Op mijn iPad staat mijn hele muziekbibliotheek. Zoals dit stuk van Theo Loevendie. Hij had onze Haydn gehoord en wilde dolgraag iets voor ons componeren. Geweldig! Zijn Tweede strijkkwartet is geïnspireerd door dansen van over de hele wereld.