Sopraan Lilian Farahani: ‘De beste studiedag betekent soms niets doen’
door Frederike Berntsen 10 feb. 2022 10 februari 2022
Hoe ziet de werkdag van een sopraan eruit? Eerst koffie, thee, uurtje mediteren? Lilian Farahani doet haar dagelijkse routine uit de doeken.
‘Na twee koppen koffie en wat administratief werk maak ik mijn lijf wakker met yogaoefeningen. Mijn lichaam is mijn instrument, dat moet perfect werken om de lucht aan te kunnen sturen die via mijn stembanden naar buiten gaat. Houding, spieren, alles moet warmgedraaid zijn. Als er een onderdeel is dat niet optimaal functioneert, gaan je stembanden dat compenseren en heb je kans dat je iets forceert.
Daarna doe ik zangoefeningen, van onder naar boven. Het hele bereik komt langs, zodat mijn stembanden goed opgerekt zijn voordat ik werkelijk de muziek ga studeren. Het zingen zelf neemt zo’n drie uur per dag in beslag, dat is wel het maximum. Verder stopt het studeren eigenlijk nooit, op de fiets of in bed gaan de teksten nog door mijn hoofd of ben ik bezig met een bepaald ritme.
‘Ik ben pas blij als de kunst tot zijn recht komt.’
Zingen kan overal, maar de ruimte waarin ik me veilig voel is mijn studeerkamer. Die is geïsoleerd, zodat niet iedereen last heeft van mij, en voor mijn eigen gevoel is dat ook fijn. Zingen is iets heel kwetsbaars, je stem kan overslaan, je haalt die hoge noot nét niet; als ik weet dat ik me privé kan voorbereiden, zonder dat er meegeluisterd wordt, is er geen druk en kan ik experimenteren.
De beste studiedag betekent soms niets doen. Dat voelt heel eng, loslaten. Omdat je dan juist denkt: ik ben er nog niet, dus moet ik een tandje bijschakelen. Gek genoeg kan het laten bezinken dan de beste oplossing zijn. In stilte studeren met alleen de partituur is erg belangrijk, de route uitstippelen naar waar je uit wilt komen.
Ik ben streng voor mezelf. Ik plan goed wat ik me kan permitteren, hoeveel ik praat op een dag, wat ik eet, het sociale leven – alles heeft invloed op mijn stem. Mijn eigen prestatie neem ik zeer serieus, ik zal altijd het onderste uit de kan halen. Ik ben een optimalist en ben pas blij als ik het gevoel heb dat de kunst tot zijn recht komt.’
Wie is Lilian Farahani?
‘Ik wil niet zingen om het zingen’, aldus Lilian Farahani in een interview met Preludium in november 2020. ‘Ik wil me op een rol storten. Daarom vul ik mijn agenda ook voornamelijk met opera.’ En zijn haar recitalprogramma’s gevuld met ‘theatraal’ liedrepertoire. Voor haar concert in de serie Jonge Nederlanders stelde de sopraan een programma samen over sterke vrouwen, onder wie Ophelia en Sjeherazade.
‘Na twee koppen koffie en wat administratief werk maak ik mijn lijf wakker met yogaoefeningen. Mijn lichaam is mijn instrument, dat moet perfect werken om de lucht aan te kunnen sturen die via mijn stembanden naar buiten gaat. Houding, spieren, alles moet warmgedraaid zijn. Als er een onderdeel is dat niet optimaal functioneert, gaan je stembanden dat compenseren en heb je kans dat je iets forceert.
Daarna doe ik zangoefeningen, van onder naar boven. Het hele bereik komt langs, zodat mijn stembanden goed opgerekt zijn voordat ik werkelijk de muziek ga studeren. Het zingen zelf neemt zo’n drie uur per dag in beslag, dat is wel het maximum. Verder stopt het studeren eigenlijk nooit, op de fiets of in bed gaan de teksten nog door mijn hoofd of ben ik bezig met een bepaald ritme.
‘Ik ben pas blij als de kunst tot zijn recht komt.’
Zingen kan overal, maar de ruimte waarin ik me veilig voel is mijn studeerkamer. Die is geïsoleerd, zodat niet iedereen last heeft van mij, en voor mijn eigen gevoel is dat ook fijn. Zingen is iets heel kwetsbaars, je stem kan overslaan, je haalt die hoge noot nét niet; als ik weet dat ik me privé kan voorbereiden, zonder dat er meegeluisterd wordt, is er geen druk en kan ik experimenteren.
De beste studiedag betekent soms niets doen. Dat voelt heel eng, loslaten. Omdat je dan juist denkt: ik ben er nog niet, dus moet ik een tandje bijschakelen. Gek genoeg kan het laten bezinken dan de beste oplossing zijn. In stilte studeren met alleen de partituur is erg belangrijk, de route uitstippelen naar waar je uit wilt komen.
Ik ben streng voor mezelf. Ik plan goed wat ik me kan permitteren, hoeveel ik praat op een dag, wat ik eet, het sociale leven – alles heeft invloed op mijn stem. Mijn eigen prestatie neem ik zeer serieus, ik zal altijd het onderste uit de kan halen. Ik ben een optimalist en ben pas blij als ik het gevoel heb dat de kunst tot zijn recht komt.’
Wie is Lilian Farahani?
‘Ik wil niet zingen om het zingen’, aldus Lilian Farahani in een interview met Preludium in november 2020. ‘Ik wil me op een rol storten. Daarom vul ik mijn agenda ook voornamelijk met opera.’ En zijn haar recitalprogramma’s gevuld met ‘theatraal’ liedrepertoire. Voor haar concert in de serie Jonge Nederlanders stelde de sopraan een programma samen over sterke vrouwen, onder wie Ophelia en Sjeherazade.