Dit zijn de luistertips van altvioliste Martina Forni
door de redactie 22 feb. 2021 22 februari 2021
De musici van het Concertgebouworkest spelen de mooiste muziek. Maar wat zijn hun eigen favorieten? Altvioliste Martina Forni deelt haar top vijf luistertips. Lees en luister mee!
1
Giacomo Carissimi: Plorate filii Israël, het laatste koor uit het oratorium Jepthe
‘Ik zat letterlijk te schokken van het huilen op mijn stoel in het publiek tijdens een concert dat op YouTube staat: Cappella Amsterdam en Holland Baroque, November 2013, van de serie Requiem Voor.’
2
Hector Berlioz: Jetez des fleurs pour la vierge expirée uit Roméo et Juliette
‘Het is een fugato waarin het koor dezelfde hoge toon steeds opnieuw zingt. Volgens mij verklankt die toon de gedachte dat iemand er niet meer is, bij de rouwstoet en op ieder moment... Gaaf is de versie van John Eliot Gardiner met zijn Monteverdi Choir!’
3
Monsieur de Sainte-Colombe: Chaconne rapporté uit Concert XLVIII voor twee viola da gamba’s
‘Het eerste stuk dat ik absoluut wilde spelen toen ik een tijdje gamba studeerde: moeilijk, maar het is echt net of je elektrische gitaar speelt! Josh Cheatham en Julien Léonard doen het geweldig op hun cd.’
4
Hans Abrahamsen: Let me tell you
‘Een liederencyclus die Barbara Hannigan zong op een concert van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Ik was daar voor Richard Strauss’ Alpensymfonie, maar heb bijna daar geen enkele herinnering meer aan...’
5
Dizzie Gillespie: A night in Tunisia
‘In de versie met Art Blakey, dát is puur leven in je aderen! Als ik het hoor, zie ik mijn oma voor me die verse pasta maakt; ze had altijd jazz opstaan!’
1
Giacomo Carissimi: Plorate filii Israël, het laatste koor uit het oratorium Jepthe
‘Ik zat letterlijk te schokken van het huilen op mijn stoel in het publiek tijdens een concert dat op YouTube staat: Cappella Amsterdam en Holland Baroque, November 2013, van de serie Requiem Voor.’
2
Hector Berlioz: Jetez des fleurs pour la vierge expirée uit Roméo et Juliette
‘Het is een fugato waarin het koor dezelfde hoge toon steeds opnieuw zingt. Volgens mij verklankt die toon de gedachte dat iemand er niet meer is, bij de rouwstoet en op ieder moment... Gaaf is de versie van John Eliot Gardiner met zijn Monteverdi Choir!’
3
Monsieur de Sainte-Colombe: Chaconne rapporté uit Concert XLVIII voor twee viola da gamba’s
‘Het eerste stuk dat ik absoluut wilde spelen toen ik een tijdje gamba studeerde: moeilijk, maar het is echt net of je elektrische gitaar speelt! Josh Cheatham en Julien Léonard doen het geweldig op hun cd.’
4
Hans Abrahamsen: Let me tell you
‘Een liederencyclus die Barbara Hannigan zong op een concert van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Ik was daar voor Richard Strauss’ Alpensymfonie, maar heb bijna daar geen enkele herinnering meer aan...’
5
Dizzie Gillespie: A night in Tunisia
‘In de versie met Art Blakey, dát is puur leven in je aderen! Als ik het hoor, zie ik mijn oma voor me die verse pasta maakt; ze had altijd jazz opstaan!’