Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
luistertips

Dit zijn de luistertips van contrabassist Nicholas Schwartz

door de redactie
27 mei 2024 27 mei 2024

De musici van het Concertgebouworkest spelen de mooiste muziek. Maar wat zijn hun eigen favorieten? Contrabassist Nicholas Schwartz deelt zijn luistertips.

  • Nicholas Schwartz

    Foto: Eduardus Lee

    Nicholas Schwartz

    Foto: Eduardus Lee

  • Nicholas Schwartz

    Foto: Eduardus Lee

    Nicholas Schwartz

    Foto: Eduardus Lee

1

Hector Berlioz - Symphonie fantastique, door het Koninlijk Concertgebouworkest o.l.v. Daniele Gatti

Toen ik het Koninklijk Concertgebouworkest voor het eerst hoorde tijdens een tour met Mariss Jansons in mijn geboortestad Boston in 2008, was ik overweldigd door het ongelooflijke geluid en de flexibiliteit. Na het concert herinner ik me dat ik dacht dat ik ooit in dat orkest wilde spelen! Vier jaar later, toen ik de baan kreeg, kwam die droom uit. Hier is een video van ons optreden van Symphonie fantastique, het hoofdwerk uit het programma van 2008, maar nu met mij erbij! 

2

Serge Rachmaninoff - Pianoconcert nr. 2, door Anna Fedorova 
Ik ben toevallig met de gevierde concertpianiste Anna Fedorova, wiens opname van Rachmaninoffs Pianoconcert nr. 2, live opgenomen tijdens de Zondagochtendserie van Het Concertgebouw, door 42 miljoen mensen is bekeken, wat het het meest bekeken pianoconcert aller tijden maakt. Het werd opgenomen kort voordat we elkaar ontmoetten, maar zoals je je kunt voorstellen, heeft het succes van deze opname en al haar door AVROTROS gestreamde concerten een belangrijke rol gespeeld in ons leven. Haar volgende optreden in Het Zondagochtend Concert zal Ravels Pianoconcert in G majeur zijn op 1 september met Ilan Volkov en het Brussels Philharmonic.

3

Bob Moses - Felonious Thunk
‘Wie mij kent weet dat jazz mijn eerste liefde was en de reden waarom ik überhaupt de contrabas oppakte. Tot op de dag van vandaag luister ik het voornamelijk - sterker nog: ik ben onlangs nog naar een concert geweest van Joey Calderazzo, John Patitucci en Dave Weckl bij Cultuurpodium Boerderij in Zoetermeer. Een van de albums die me door de jaren heen is bijgebleven, is Bob Moses' Time Stood Still. Het is echte jazz fusion, met het nummer Felonious Thunk als perfect voorbeeld.’

4

Pjotr Tsjaikovski - Valse sentimentale, door Daniil Shafran en Anton Ginzburg 
‘Daniil Shafran was een van de grootste cellisten, en strijkers in het algemeen, aller tijden, maar relatief onbekend bij velen en ook een late ontdekking voor mijzelf! De eerste opname die ik van hem hoorde, was Tsjaikovski's Sentimental Waltz die me volledig in verwondering achterliet. Zijn opnames van de Beethoven cellosonates met pianist Anton Ginzburg behoren tot mijn absolute favorieten. Ik heb ooit een reservecello van het orkest geleend als zomerproject om te leren spelen en nu, zes jaar later, speel ik cello naast de bas in kamermuziek en soloconcerten, in de hoop ooit ook maar een beetje in de buurt van van dat prachtige Shafran-geluid te komen.’

5

Franz Schubert - Arpeggione-sonate in A mineur, D 821, door Edwin Barker en Warren Jones
Aangezien de contrabas niet altijd even veel bekendheid geniet als sommige andere instrumenten, leek het mij leuk om een opname te delen van mijn favoriete contrabassist: Edwin Barker. Mijn voormalige leraar die nu in zijn laatste jaar als eerste bassist van de Boston Symphony zit. Hij had een grote invloed op mijn speelstijl. Omdat ik uit de jazzwereld kwam leerde ik het eerste deel van de Arpeggione-sonata op gehoor door naar zijn opname te luisteren, waarbij ik me pas later realiseerde dat - omdat hij in een andere stemming speelde - ik het in de verkeerde toonsoort had geleerd!

1

Hector Berlioz - Symphonie fantastique, door het Koninlijk Concertgebouworkest o.l.v. Daniele Gatti

Toen ik het Koninklijk Concertgebouworkest voor het eerst hoorde tijdens een tour met Mariss Jansons in mijn geboortestad Boston in 2008, was ik overweldigd door het ongelooflijke geluid en de flexibiliteit. Na het concert herinner ik me dat ik dacht dat ik ooit in dat orkest wilde spelen! Vier jaar later, toen ik de baan kreeg, kwam die droom uit. Hier is een video van ons optreden van Symphonie fantastique, het hoofdwerk uit het programma van 2008, maar nu met mij erbij! 

2

Serge Rachmaninoff - Pianoconcert nr. 2, door Anna Fedorova 
Ik ben toevallig met de gevierde concertpianiste Anna Fedorova, wiens opname van Rachmaninoffs Pianoconcert nr. 2, live opgenomen tijdens de Zondagochtendserie van Het Concertgebouw, door 42 miljoen mensen is bekeken, wat het het meest bekeken pianoconcert aller tijden maakt. Het werd opgenomen kort voordat we elkaar ontmoetten, maar zoals je je kunt voorstellen, heeft het succes van deze opname en al haar door AVROTROS gestreamde concerten een belangrijke rol gespeeld in ons leven. Haar volgende optreden in Het Zondagochtend Concert zal Ravels Pianoconcert in G majeur zijn op 1 september met Ilan Volkov en het Brussels Philharmonic.

3

Bob Moses - Felonious Thunk
‘Wie mij kent weet dat jazz mijn eerste liefde was en de reden waarom ik überhaupt de contrabas oppakte. Tot op de dag van vandaag luister ik het voornamelijk - sterker nog: ik ben onlangs nog naar een concert geweest van Joey Calderazzo, John Patitucci en Dave Weckl bij Cultuurpodium Boerderij in Zoetermeer. Een van de albums die me door de jaren heen is bijgebleven, is Bob Moses' Time Stood Still. Het is echte jazz fusion, met het nummer Felonious Thunk als perfect voorbeeld.’

4

Pjotr Tsjaikovski - Valse sentimentale, door Daniil Shafran en Anton Ginzburg 
‘Daniil Shafran was een van de grootste cellisten, en strijkers in het algemeen, aller tijden, maar relatief onbekend bij velen en ook een late ontdekking voor mijzelf! De eerste opname die ik van hem hoorde, was Tsjaikovski's Sentimental Waltz die me volledig in verwondering achterliet. Zijn opnames van de Beethoven cellosonates met pianist Anton Ginzburg behoren tot mijn absolute favorieten. Ik heb ooit een reservecello van het orkest geleend als zomerproject om te leren spelen en nu, zes jaar later, speel ik cello naast de bas in kamermuziek en soloconcerten, in de hoop ooit ook maar een beetje in de buurt van van dat prachtige Shafran-geluid te komen.’

5

Franz Schubert - Arpeggione-sonate in A mineur, D 821, door Edwin Barker en Warren Jones
Aangezien de contrabas niet altijd even veel bekendheid geniet als sommige andere instrumenten, leek het mij leuk om een opname te delen van mijn favoriete contrabassist: Edwin Barker. Mijn voormalige leraar die nu in zijn laatste jaar als eerste bassist van de Boston Symphony zit. Hij had een grote invloed op mijn speelstijl. Omdat ik uit de jazzwereld kwam leerde ik het eerste deel van de Arpeggione-sonata op gehoor door naar zijn opname te luisteren, waarbij ik me pas later realiseerde dat - omdat hij in een andere stemming speelde - ik het in de verkeerde toonsoort had geleerd!

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.