Dit zijn de luistertips van contrabassist Olivier Thiery
door de redactie 26 aug. 2024 26 augustus 2024
De musici van het Concertgebouworkest spelen de mooiste muziek. Maar wat zijn hun eigen favorieten? Contrabassist Olivier Thiery deelt zijn luistertips.
1
Johann Sebastian Bach - Cellosuites, door Ander Bylsma op de Servais Stradivarius cello
‘Gedurende mijn hele carrière is Bylsma's uitvoering altijd een van de meest inspirerende geweest. Dit komt niet alleen door de universele kracht van Bach's compositie, maar ook door Bylsma's unieke benadering. Zijn interpretatie is voor mij een emotioneel en expressief lexicon.’
2
Richard Strauss - Ein Heldenleben, door Berliner Philharmoniker o.l.v. Herbert von Karajan (1959)
‘Deze opname behoort tot mijn vroegste muzikale herinneringen. Mijn vader draaide het vaak in de woonkamer. Terwijl ik luisterde, voelde ik een scala aan emoties: schoonheid, gevoeligheid, grootsheid, stormachtigheid, kracht... Wat een muziekstuk! Later, toen ik me in Amsterdam vestigde, ontdekte ik dat dit meesterwerk was opgedragen aan Willem Mengelberg en het Concertgebouworkest, wat het nog specialer maakt.’
3
Gustav Mahler - Symfonie nr. 2, door Chicago Symphony Orchestra o.l.v. Georg Solti
‘Net als bij Strauss' Heldenleben, gaat mijn relatie met deze opname terug tot mijn kindertijd in de jaren '80. Ik luisterde eindeloos naar het begin van de symfonie. Toen ik voor mijn studie naar Duitsland verhuisde, kopieerde ik het op een minidisc, later op een iPod. Vandaag de dag staat het nog steeds op een van mijn afspeellijsten. Een epische opname!’
4
Cannonball Adderley - Somethin' Else
‘Wat een opname! Het is onmogelijk om één favoriet nummer te kiezen, zoveel sfeer en kleur. Ik herinner me dat ik jaren geleden met mijn vriend, violist Ben Peled, urenlang het verschil in geluidskwaliteit tussen de LP en de CD vergeleek... zo nerdy...’
5
Donald Fagen - Slinky Thing
‘Dit nummer zorgt altijd voor een goede stemming. Het is opbeurend, en het hele album (Sunken Condos) is perfect voor tijdens een autorit. En aan niemand doorvertellen, maar soms gebruik ik het als 'metronoom' voor mijn toonladderoefeningen...’
1
Johann Sebastian Bach - Cellosuites, door Ander Bylsma op de Servais Stradivarius cello
‘Gedurende mijn hele carrière is Bylsma's uitvoering altijd een van de meest inspirerende geweest. Dit komt niet alleen door de universele kracht van Bach's compositie, maar ook door Bylsma's unieke benadering. Zijn interpretatie is voor mij een emotioneel en expressief lexicon.’
2
Richard Strauss - Ein Heldenleben, door Berliner Philharmoniker o.l.v. Herbert von Karajan (1959)
‘Deze opname behoort tot mijn vroegste muzikale herinneringen. Mijn vader draaide het vaak in de woonkamer. Terwijl ik luisterde, voelde ik een scala aan emoties: schoonheid, gevoeligheid, grootsheid, stormachtigheid, kracht... Wat een muziekstuk! Later, toen ik me in Amsterdam vestigde, ontdekte ik dat dit meesterwerk was opgedragen aan Willem Mengelberg en het Concertgebouworkest, wat het nog specialer maakt.’
3
Gustav Mahler - Symfonie nr. 2, door Chicago Symphony Orchestra o.l.v. Georg Solti
‘Net als bij Strauss' Heldenleben, gaat mijn relatie met deze opname terug tot mijn kindertijd in de jaren '80. Ik luisterde eindeloos naar het begin van de symfonie. Toen ik voor mijn studie naar Duitsland verhuisde, kopieerde ik het op een minidisc, later op een iPod. Vandaag de dag staat het nog steeds op een van mijn afspeellijsten. Een epische opname!’
4
Cannonball Adderley - Somethin' Else
‘Wat een opname! Het is onmogelijk om één favoriet nummer te kiezen, zoveel sfeer en kleur. Ik herinner me dat ik jaren geleden met mijn vriend, violist Ben Peled, urenlang het verschil in geluidskwaliteit tussen de LP en de CD vergeleek... zo nerdy...’
5
Donald Fagen - Slinky Thing
‘Dit nummer zorgt altijd voor een goede stemming. Het is opbeurend, en het hele album (Sunken Condos) is perfect voor tijdens een autorit. En aan niemand doorvertellen, maar soms gebruik ik het als 'metronoom' voor mijn toonladderoefeningen...’