Eén plus één is veel
door Martijn Voorvelt 13 mei 2022 13 mei 2022
In maart reisden de academisten van het Concertgebouworkest naar München voor een uniek gezamenlijk concert met de academisten van het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks. Een impressie.
Foto’s: Daniel Delang en Alescha Birkenholz
De Academie van het Concertgebouworkest leidt al twintig jaar talentvolle jonge musici op in het orkestvak. Sinds 2019 bestaat er een samenwerkingsverband met de academie van het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks op initiatief van Mariss Jansons (1943-2019), in het verleden chef-dirigent van beide orkesten. Deze unieke band tussen de academies van twee toporkesten leidde afgelopen voorjaar tot een nieuw hoogtepunt: een gezamenlijk concert onder leiding van Daniel Harding in de Isarphilharmonie in München.
Altvioliste Clara Petit en contrabassist Pedro de Elvas Raposo waren vooruit gereisd om al vanaf 21 maart mee te draaien met het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, wat uitmondde in concerten op 24 en 25 maart. Ondertussen arriveerde de rest. Na vier dagen van gezamenlijke masterclasses en repetities speelden de academisten van Amsterdam en München – aangevuld met oud-academisten van het Concertgebouworkest – op 26 maart Wagners Siegfried-Idyll, Purcells Three Consorts in een nieuwe transcriptie voor kamerorkest door George Benjamin, en Richard Strauss’ Suite ‘Der Bürger als Edelmann’.
De Duitse pers was unaniem in zijn lofprijzingen. ‘Briljante klankuitwisseling’, kopte bijvoorbeeld de Süddeutsche Zeitung, die signaleerde dat de ensembles in korte tijd tot een hechte eenheid waren gesmeed. De Abendzeitung vond de onderlinge communicatie voorbeeldig en concludeerde: ‘Amsterdamerinnen und Amsterdamer, kommt bald wieder!’
Twee academisten uit München, altvioliste Heylim Yoo en contrabassist Chaemun Im, draaiden tussen 11 en 14 april mee met het Concertgebouworkest.
Na de zomer gaan in Amsterdam twaalf kersverse academisten van start. De academie viert dan zijn twintigste verjaardag met onder meer een Close-up-concert waarin alumni uit diverse jaargangen samenspelen.
Schnitzel in München
De academisten met enkele oud-academisten en links in het midden academiecoördinator Gonneke de Jong.
Proost
Trompettist Dovas Lietuvninkas, fluitiste Luna Vigni en violist Alessandro di Giacomo.
Academistenorkest
Historische groepsfoto van de academisten van twee toporkesten.
Met de concertmeester
Anton Brakhovsky, concertmeester van het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, zorgde voor ondersteuning bij Richard Strauss’ Suite ‘Der Bürger als Edelmann’. Naast hem Sarah Décamps en daarachter Miranda Nee.
Fluitistenoverleg
De fluitsectie: Luna Vigni van de Academie van het Concertgebouworkest (links) en academiste Ronja Macholdt van het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks.
Streken
Strijkersoverleg tijdens een gezamenlijke repetitie met Daniel Harding; rechts altvioliste Clara Petit.
Applaus
Applaus in de Isarphilharmonie! Links van dirigent Daniel Harding zien we Isobel Warmeling (academiste 2018/2019) en Miranda Nee, rechts vooraan kijkt Sarah Décamps richting camera.
Meer informatie over de Academie van het Concertgebouworkest vindt u op concertgebouworkest.nl/nl/academie. De academie wordt volledig mogelijk gemaakt door de Foundation Concertgebouworkest, die daarvoor donaties ontvangt van onder meer Ammodo, de Dutch Masters Foundation, de Swiss Friends of the Concertgebouworkest, Don Quixote Foundation, business club De Salon, particuliere schenkers en een aantal Fondsen op Naam.
Foto’s: Daniel Delang en Alescha Birkenholz
De Academie van het Concertgebouworkest leidt al twintig jaar talentvolle jonge musici op in het orkestvak. Sinds 2019 bestaat er een samenwerkingsverband met de academie van het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks op initiatief van Mariss Jansons (1943-2019), in het verleden chef-dirigent van beide orkesten. Deze unieke band tussen de academies van twee toporkesten leidde afgelopen voorjaar tot een nieuw hoogtepunt: een gezamenlijk concert onder leiding van Daniel Harding in de Isarphilharmonie in München.
Altvioliste Clara Petit en contrabassist Pedro de Elvas Raposo waren vooruit gereisd om al vanaf 21 maart mee te draaien met het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, wat uitmondde in concerten op 24 en 25 maart. Ondertussen arriveerde de rest. Na vier dagen van gezamenlijke masterclasses en repetities speelden de academisten van Amsterdam en München – aangevuld met oud-academisten van het Concertgebouworkest – op 26 maart Wagners Siegfried-Idyll, Purcells Three Consorts in een nieuwe transcriptie voor kamerorkest door George Benjamin, en Richard Strauss’ Suite ‘Der Bürger als Edelmann’.
De Duitse pers was unaniem in zijn lofprijzingen. ‘Briljante klankuitwisseling’, kopte bijvoorbeeld de Süddeutsche Zeitung, die signaleerde dat de ensembles in korte tijd tot een hechte eenheid waren gesmeed. De Abendzeitung vond de onderlinge communicatie voorbeeldig en concludeerde: ‘Amsterdamerinnen und Amsterdamer, kommt bald wieder!’
Twee academisten uit München, altvioliste Heylim Yoo en contrabassist Chaemun Im, draaiden tussen 11 en 14 april mee met het Concertgebouworkest.
Na de zomer gaan in Amsterdam twaalf kersverse academisten van start. De academie viert dan zijn twintigste verjaardag met onder meer een Close-up-concert waarin alumni uit diverse jaargangen samenspelen.
Schnitzel in München
De academisten met enkele oud-academisten en links in het midden academiecoördinator Gonneke de Jong.
Proost
Trompettist Dovas Lietuvninkas, fluitiste Luna Vigni en violist Alessandro di Giacomo.
Academistenorkest
Historische groepsfoto van de academisten van twee toporkesten.
Met de concertmeester
Anton Brakhovsky, concertmeester van het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks, zorgde voor ondersteuning bij Richard Strauss’ Suite ‘Der Bürger als Edelmann’. Naast hem Sarah Décamps en daarachter Miranda Nee.
Fluitistenoverleg
De fluitsectie: Luna Vigni van de Academie van het Concertgebouworkest (links) en academiste Ronja Macholdt van het Symphonieorchester des Bayerischen Rundfunks.
Streken
Strijkersoverleg tijdens een gezamenlijke repetitie met Daniel Harding; rechts altvioliste Clara Petit.
Applaus
Applaus in de Isarphilharmonie! Links van dirigent Daniel Harding zien we Isobel Warmeling (academiste 2018/2019) en Miranda Nee, rechts vooraan kijkt Sarah Décamps richting camera.
Meer informatie over de Academie van het Concertgebouworkest vindt u op concertgebouworkest.nl/nl/academie. De academie wordt volledig mogelijk gemaakt door de Foundation Concertgebouworkest, die daarvoor donaties ontvangt van onder meer Ammodo, de Dutch Masters Foundation, de Swiss Friends of the Concertgebouworkest, Don Quixote Foundation, business club De Salon, particuliere schenkers en een aantal Fondsen op Naam.