Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
lijstje

7 lessen van Daniel Harding

door de redactie
20 okt. 2020 20 oktober 2020

Dirigent Daniel Harding nam een jaar vrij om zijn vliegopleiding te voltooien – het liep uit de hand: nu is hij naast topdirigent ook lijnvluchtpiloot bij Air France. Welke lessen geeft het energieke dubbeltalent graag aan ons door?

  • Daniel Harding

    als piloot in de cockpit, foto: Askonas Holt

    Daniel Harding

    als piloot in de cockpit, foto: Askonas Holt

  • Daniel Harding

    in een simulator in Heathrow, Manchester. (eigen foto via Twitter)

    Daniel Harding

    in een simulator in Heathrow, Manchester. (eigen foto via Twitter)

  • Daniel Harding

    als piloot in de cockpit, foto: Askonas Holt

    Daniel Harding

    als piloot in de cockpit, foto: Askonas Holt

  • Daniel Harding

    in een simulator in Heathrow, Manchester. (eigen foto via Twitter)

    Daniel Harding

    in een simulator in Heathrow, Manchester. (eigen foto via Twitter)

1

Verder gaan — ‘Leren vliegen is net als muziek: elke keer als je iets bereikt hebt, besef je dat je alleen maar een deur opent naar een enorme schatkamer vol dingen die je nog niet weet.’

2

Gevaar ­— ‘Bij allebei mijn beroepen moet je de gevaren goed kennen. Als piloot probeer je zo ver mogelijk bij de gevaren vandaan te blijven. Als musicus weet je: als we naar het gevaar toe gaan, vind je daar de schoonheid. En zelfs als je totaal crasht maakt het niets uit!’

3

Voorbereiding — ‘Op de repetitie [moet je] de brandstapel goed aanleggen, zodat hij perfect brandt als je hem op de avond van het concert in vlam zet.’

4

Vooroordelen — ‘Het Requiem van Lloyd Webber laat ik graag aan me voorbijgaan, maar ja, ik dacht ook altijd dat ik nooit Elgar zou dirigeren, tot ik het deed en het nog leuk vond ook!’

5

Vrije tijd — ‘Ik kan toch niet stilzitten. Door al mijn vrije tijd te stoppen in het leren van iets nieuws daag ik mijn brein op een andere manier uit, [dat] heeft absoluut een positieve invloed op mijn musiceren.’

6

Beperking — ‘Dirigeren heeft alles te maken met het vinden van manieren om met je eigen beperkingen om te gaan, ze geleidelijk te proberen te overwinnen. Dat duurt jaren.’

7

Paradox — ‘Als je werkelijk spanning uit een orkest wilt halen, moet je ontspannen zijn.’

1

Verder gaan — ‘Leren vliegen is net als muziek: elke keer als je iets bereikt hebt, besef je dat je alleen maar een deur opent naar een enorme schatkamer vol dingen die je nog niet weet.’

2

Gevaar ­— ‘Bij allebei mijn beroepen moet je de gevaren goed kennen. Als piloot probeer je zo ver mogelijk bij de gevaren vandaan te blijven. Als musicus weet je: als we naar het gevaar toe gaan, vind je daar de schoonheid. En zelfs als je totaal crasht maakt het niets uit!’

3

Voorbereiding — ‘Op de repetitie [moet je] de brandstapel goed aanleggen, zodat hij perfect brandt als je hem op de avond van het concert in vlam zet.’

4

Vooroordelen — ‘Het Requiem van Lloyd Webber laat ik graag aan me voorbijgaan, maar ja, ik dacht ook altijd dat ik nooit Elgar zou dirigeren, tot ik het deed en het nog leuk vond ook!’

5

Vrije tijd — ‘Ik kan toch niet stilzitten. Door al mijn vrije tijd te stoppen in het leren van iets nieuws daag ik mijn brein op een andere manier uit, [dat] heeft absoluut een positieve invloed op mijn musiceren.’

6

Beperking — ‘Dirigeren heeft alles te maken met het vinden van manieren om met je eigen beperkingen om te gaan, ze geleidelijk te proberen te overwinnen. Dat duurt jaren.’

7

Paradox — ‘Als je werkelijk spanning uit een orkest wilt halen, moet je ontspannen zijn.’

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.