Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
achter de schermen

Het Concertgebouw Diner

door Lonneke Tausch
25 mei 2023 25 mei 2023

Preludium keek op 18 april mee bij een besloten galadiner in de Grote Zaal waar de uitreiking van de Concertgebouw Prijs en de Concertgebouw Young Talent Award werd gevierd.

  • De Grote Zaal tijdens Het Concertgebouw Diner

    foto: Eduardus Lee

    De Grote Zaal tijdens Het Concertgebouw Diner

    foto: Eduardus Lee

  • De Grote Zaal tijdens Het Concertgebouw Diner

    foto: Eduardus Lee

    De Grote Zaal tijdens Het Concertgebouw Diner

    foto: Eduardus Lee

Foto’s: Eduardus Lee | Klik op de foto’s voor een grotere versie.

Vast bestanddeel van het Concertgebouw Diner is de uitreiking van de Concertgebouw Prijs, een erkenning voor musici die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan het artistieke profiel van Het Concertgebouw. De genodigden van de 12de editie van het diner waren getuige van de 13de (over deze telling later meer) prijsuitreiking, en wel aan Jaap van Zweden. Uit zijn reactie bij de bekendmaking een tijd geleden spreekt veel genegenheid: ‘Het Concert­gebouw is als een tweede thuis. De klank van Het Concertgebouw is bepalend geweest voor mijn leven. Hier ben ik groot geworden als violist en als dirigent. […] Het Concertgebouw is mijn referentiekader waar ik elke concertzaal op de wereld tegen afzet. De klank, de sfeer, de historie: dit is een unieke plek in de wereld die Nederland moet koesteren.’ Jaap van Zweden zou de prijs krijgen tijdens het Mahler Festival 2020, maar dat moest worden uitgesteld. Vanwege dezelfde epidemie nam Wynton Mar­salis de prijs in 2021 in kleine kring in ontvangst – vandaar die 12 diners en 13 prijzen.

Om zijn prijsuitreiking luister bij te zetten betrad Jaap van Zweden de dirigentenbok voor een optreden samen met twee eerdere laureaten van de Concertgebouw Prijs: bariton Thomas Hampson (2011) en het Radio Filharmonisch Orkest (2017). Door dat orkest werd Jaap van Zweden bij zijn afscheid als chef-­dirigent in 2011 benoemd tot ere-chef-dirigent, en hij leidde het gezelschap dat hij zo goed kent in het Karfreitagszauber uit Wagners ­Parsifal. Daarna klonken liederen van Mahler uit Des Knaben Wunderhorn, het repertoire waarmee Thomas Hampson indruk maakte op het Mahler Feest 1995 en dat hij sindsdien nog vele keren in Het Concertgebouw vertolkte.

Wie ook optraden tijdens het diner: het ­Nationaal Vrouwen Jeugdkoor met ­artistiek leider Wilma ten Wolde. Zij kregen de Concertgebouw Young Talent Award, een ­stimuleringsprijs voor veelbelovende jonge musici die voor de negende keer was toegekend. A cappella zongen de jonge zangeressen Sait gesunt van Iván Fischer en samen met Thomas Hampson en vijf orkestleden Ständchen van Schubert.


Met de zaalstoelen voor de gelegenheid geparkeerd in de kelder van Het Concertgebouw was er voor de ruim 500 genodigden plaats aan gedekte lange tafels.

’s Middags repeteerde Thomas Hampson in de Koorzaal met het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor en een strijkkwintet dat werd gevormd door aanvoerders uit het Radio Filharmonisch Orkest.

Wie de Concertgebouw Prijs krijgt, krijgt ook een eervolle vermelding tegenover de solistentrap van de Grote Zaal. Concertgebouwdirecteur Simon Reinink onthulde het nieuwe naambordje aan Jaap van Zweden.

Het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor, Thomas Hampson en een strijkkwintet uit het Radio Filharmonisch Orkest sluiten het Concertgebouw Diner af met Schubert.

Uit het persbericht: ‘Onder de bezielende leiding van Wilma ten Wolde is het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor de afgelopen 25 jaar uitgegroeid tot een nationaal instituut. Het is een onmisbare kweek­vijver van vocaal talent in Nederland.’

Foto’s: Eduardus Lee | Klik op de foto’s voor een grotere versie.

Vast bestanddeel van het Concertgebouw Diner is de uitreiking van de Concertgebouw Prijs, een erkenning voor musici die een belangrijke bijdrage hebben geleverd aan het artistieke profiel van Het Concertgebouw. De genodigden van de 12de editie van het diner waren getuige van de 13de (over deze telling later meer) prijsuitreiking, en wel aan Jaap van Zweden. Uit zijn reactie bij de bekendmaking een tijd geleden spreekt veel genegenheid: ‘Het Concert­gebouw is als een tweede thuis. De klank van Het Concertgebouw is bepalend geweest voor mijn leven. Hier ben ik groot geworden als violist en als dirigent. […] Het Concertgebouw is mijn referentiekader waar ik elke concertzaal op de wereld tegen afzet. De klank, de sfeer, de historie: dit is een unieke plek in de wereld die Nederland moet koesteren.’ Jaap van Zweden zou de prijs krijgen tijdens het Mahler Festival 2020, maar dat moest worden uitgesteld. Vanwege dezelfde epidemie nam Wynton Mar­salis de prijs in 2021 in kleine kring in ontvangst – vandaar die 12 diners en 13 prijzen.

Om zijn prijsuitreiking luister bij te zetten betrad Jaap van Zweden de dirigentenbok voor een optreden samen met twee eerdere laureaten van de Concertgebouw Prijs: bariton Thomas Hampson (2011) en het Radio Filharmonisch Orkest (2017). Door dat orkest werd Jaap van Zweden bij zijn afscheid als chef-­dirigent in 2011 benoemd tot ere-chef-dirigent, en hij leidde het gezelschap dat hij zo goed kent in het Karfreitagszauber uit Wagners ­Parsifal. Daarna klonken liederen van Mahler uit Des Knaben Wunderhorn, het repertoire waarmee Thomas Hampson indruk maakte op het Mahler Feest 1995 en dat hij sindsdien nog vele keren in Het Concertgebouw vertolkte.

Wie ook optraden tijdens het diner: het ­Nationaal Vrouwen Jeugdkoor met ­artistiek leider Wilma ten Wolde. Zij kregen de Concertgebouw Young Talent Award, een ­stimuleringsprijs voor veelbelovende jonge musici die voor de negende keer was toegekend. A cappella zongen de jonge zangeressen Sait gesunt van Iván Fischer en samen met Thomas Hampson en vijf orkestleden Ständchen van Schubert.


Met de zaalstoelen voor de gelegenheid geparkeerd in de kelder van Het Concertgebouw was er voor de ruim 500 genodigden plaats aan gedekte lange tafels.

’s Middags repeteerde Thomas Hampson in de Koorzaal met het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor en een strijkkwintet dat werd gevormd door aanvoerders uit het Radio Filharmonisch Orkest.

Wie de Concertgebouw Prijs krijgt, krijgt ook een eervolle vermelding tegenover de solistentrap van de Grote Zaal. Concertgebouwdirecteur Simon Reinink onthulde het nieuwe naambordje aan Jaap van Zweden.

Het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor, Thomas Hampson en een strijkkwintet uit het Radio Filharmonisch Orkest sluiten het Concertgebouw Diner af met Schubert.

Uit het persbericht: ‘Onder de bezielende leiding van Wilma ten Wolde is het Nationaal Vrouwen Jeugdkoor de afgelopen 25 jaar uitgegroeid tot een nationaal instituut. Het is een onmisbare kweek­vijver van vocaal talent in Nederland.’

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.