Nieuwe klanken
door Anna de Vey Mestdagh 28 jan. 2019 28 januari 2019
RCO House is geopend, en een dichtregel van K. Schippers siert de gevel. Maar één woord doet mij als musicus even de wenkbrauwen fronsen. 'Toevallig'?
Zoals het grootschalige bouwprojecten betaamt, moest het tweemaal worden uitgesteld. Maar nu is het dan eindelijk zover: RCO House aan de Gabriël Metsustraat, op een steenworp afstand van Het Concertgebouw, is officieel geopend. Al heel lang bestond bij het orkest de wens een huis te hebben waar gerepeteerd en gestudeerd kan worden, waar educatie en kamermuziek een plek hebben, waar staf en musici nader tot elkaar kunnen komen. Kortom: een plek waar alle medewerkers van het Koninklijk Concertgebouworkest zich thuis en verbonden voelen.
Maar nu even over de tekst die de voorgevel van het nieuwe RCO House siert, in gouden huisstijlletters en met punten tussen ieder woord:
.LET.OP.WAT.IEDEREEN.KAN.HOREN.EN.PAS.DAN.KOMT.HET.HIER.TOEVALLIG.TEVOORSCHIJN.EEN.NIEUWE.KLANK.
Een dichterlijke en intrigerende tekst van stadsdichter K. Schippers. Het is een aansporing tot goed luisteren, want pas dan hoor je nieuwe klanken. Natuurlijk is er alles te zeggen voor goed luisteren en het ontdekken van nieuwe klanken. Toch doet het woord ‘toevallig’ in het midden van dat al mij als musicus even de wenkbrauwen fronsen.
Toevallig? Ik dacht het niet! Jaren van noeste arbeid om de techniek fijn te slijpen, weken van repeteren om het te spelen programma te doorgronden en op één lijn met de andere musici te geraken, dagen van buikpijn en afzien gaan er vooraf aan menig optreden. Heel erg toevallig kan je het resultaat dan toch niet noemen.
En toch heeft K. Schippers gelijk dat je als musicus nog zo je best kan doen en je nog zo goed kan voorbereiden, écht nieuwe klanken ontstaan pas op het moment. Op het moment dat je het toeval een kans geeft. Als dat lukt, met behoud van de juiste intonatie en een zo perfect mogelijk samenspel, dan is een concert geslaagd. Onnodig om te zeggen: we blijven eraan werken, aan dat toeval, ieder concert weer.
Zoals het grootschalige bouwprojecten betaamt, moest het tweemaal worden uitgesteld. Maar nu is het dan eindelijk zover: RCO House aan de Gabriël Metsustraat, op een steenworp afstand van Het Concertgebouw, is officieel geopend. Al heel lang bestond bij het orkest de wens een huis te hebben waar gerepeteerd en gestudeerd kan worden, waar educatie en kamermuziek een plek hebben, waar staf en musici nader tot elkaar kunnen komen. Kortom: een plek waar alle medewerkers van het Koninklijk Concertgebouworkest zich thuis en verbonden voelen.
Maar nu even over de tekst die de voorgevel van het nieuwe RCO House siert, in gouden huisstijlletters en met punten tussen ieder woord:
.LET.OP.WAT.IEDEREEN.KAN.HOREN.EN.PAS.DAN.KOMT.HET.HIER.TOEVALLIG.TEVOORSCHIJN.EEN.NIEUWE.KLANK.
Een dichterlijke en intrigerende tekst van stadsdichter K. Schippers. Het is een aansporing tot goed luisteren, want pas dan hoor je nieuwe klanken. Natuurlijk is er alles te zeggen voor goed luisteren en het ontdekken van nieuwe klanken. Toch doet het woord ‘toevallig’ in het midden van dat al mij als musicus even de wenkbrauwen fronsen.
Toevallig? Ik dacht het niet! Jaren van noeste arbeid om de techniek fijn te slijpen, weken van repeteren om het te spelen programma te doorgronden en op één lijn met de andere musici te geraken, dagen van buikpijn en afzien gaan er vooraf aan menig optreden. Heel erg toevallig kan je het resultaat dan toch niet noemen.
En toch heeft K. Schippers gelijk dat je als musicus nog zo je best kan doen en je nog zo goed kan voorbereiden, écht nieuwe klanken ontstaan pas op het moment. Op het moment dat je het toeval een kans geeft. Als dat lukt, met behoud van de juiste intonatie en een zo perfect mogelijk samenspel, dan is een concert geslaagd. Onnodig om te zeggen: we blijven eraan werken, aan dat toeval, ieder concert weer.
Anna de Vey Mestdagh is tweede violiste in het Koninklijk Concertgebouworkest.
Anna de Vey Mestdagh is tweede violiste in het Koninklijk Concertgebouworkest.