Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier
de werkdag

Regisseur Pierre Audi: ‘Voor ieder project kies ik eerst de ingrediënten’

door Inge Jongerman
20 sep. 2024 20 september 2024

Hoe ziet de werkdag van een regisseur eruit? Eerst koffie, thee, uurtje mediteren? Pierre Audi doet zijn dagelijkse routine uit de doeken.

  • Pierre Audi in de Gashouder in Amsterdam

    Foto: Anne Dokter

    Pierre Audi in de Gashouder in Amsterdam

    Foto: Anne Dokter

  • Pierre Audi in de Gashouder in Amsterdam

    Foto: Anne Dokter

    Pierre Audi in de Gashouder in Amsterdam

    Foto: Anne Dokter

‘Sinds mijn vertrek bij De ­Nationale Opera in 2019 – na een vaste betrekking van dertig jaar – ben ik meer projectmatig bezig. Wat overigens niet inhoudt dat ik het rustiger aan doe. Ik pendel maandelijks heen en weer tussen Amsterdam, New York en Aix-en-Provence. Mijn basis is Nederland, mijn kinderen gaan naar school in Amsterdam, daar voelen we ons thuis als gezin.
Sinds 2015 ben ik artistiek directeur van Park Avenue Armory; deze oude Amerikaanse legerbasis in New York leent zich heel goed voor grootschalige projecten. Zoals bijvoorbeeld de gecombineerde compositie en installatie Inside Light ron­dom Karlheinz Stockhausen, die afgelopen juni live ging.

Ten minste één keer per maand ben ik te vinden in Aix-en-Provence. Als algemeen ­directeur van het festival daar valt er veel te bespreken, het zijn dan ook altijd intense dagen met mijn team. Een maand voor het Festival d’Aix-en-Provence vestig ik mij daar en dan blijf ik tot het einde. Een idyllische plek, maar het is vooral hard werken, want naast de programmering regisseer ik ook zelf producties.

In de afgelopen vier jaar heb ik als creatief partner van het Koninklijk Concertgebouworkest heel verschillende programma’s met het orkest gemaakt. Zoals in Westergas de samenwerking met Damon Albarn en musici uit Mali en Burkina Faso en het project met muziek van Tan Dun. En dan nu in Het Concertgebouw het Schönberg-programma. Voor ieder project kies ik eerst de ingrediënten, die variëren altijd. In dit project zijn de drie hoofdcomponenten licht, beweging en presentatie.

Ik werk al ruim dertig jaar samen met het Concertgebouworkest en heb verschillende generaties musici en stafleden voorbij zien komen. Onze samenwerking voelt heel vertrouwd. Met Klaus Mäkelä kan ik het goed vinden, hij denkt, net als ik, graag out of the box. Het is mooi om te zien hoe het orkest in beweging is, dat er naast traditionele concerten de wil is om andere formats uit te proberen. Ik denk dat de kern van mijn werkdag valt te vatten onder de noemer ‘beweging’. In alle opzichten.’

Samenwerking
Als creatief partner van het Concert­gebouworkest sinds 2021 was Pierre Audi eerder nauw betrokken bij programma’s in Het Concertgebouw – Händels Acis and Galatea onder leiding van Leonardo García Alarcón (oktober 2021), concerten onder leiding van Barbara Hannigan (december 2022), en twee concerten in de Gashouder: Symphonic Loops met onder anderen Damon Albarn (februari 2022) en Requiem for Nature onder leiding van Tan Dun (juni-juli 2023). Op 25 en 27 oktober verzorgt Pierre Audi de mise-en-espace van een Schönberg-­drieluik door het Concertgebouworkest onder leiding van Ryan Wigglesworth m.m.v. sopraan Sara Jukubiak.

‘Sinds mijn vertrek bij De ­Nationale Opera in 2019 – na een vaste betrekking van dertig jaar – ben ik meer projectmatig bezig. Wat overigens niet inhoudt dat ik het rustiger aan doe. Ik pendel maandelijks heen en weer tussen Amsterdam, New York en Aix-en-Provence. Mijn basis is Nederland, mijn kinderen gaan naar school in Amsterdam, daar voelen we ons thuis als gezin.
Sinds 2015 ben ik artistiek directeur van Park Avenue Armory; deze oude Amerikaanse legerbasis in New York leent zich heel goed voor grootschalige projecten. Zoals bijvoorbeeld de gecombineerde compositie en installatie Inside Light ron­dom Karlheinz Stockhausen, die afgelopen juni live ging.

Ten minste één keer per maand ben ik te vinden in Aix-en-Provence. Als algemeen ­directeur van het festival daar valt er veel te bespreken, het zijn dan ook altijd intense dagen met mijn team. Een maand voor het Festival d’Aix-en-Provence vestig ik mij daar en dan blijf ik tot het einde. Een idyllische plek, maar het is vooral hard werken, want naast de programmering regisseer ik ook zelf producties.

In de afgelopen vier jaar heb ik als creatief partner van het Koninklijk Concertgebouworkest heel verschillende programma’s met het orkest gemaakt. Zoals in Westergas de samenwerking met Damon Albarn en musici uit Mali en Burkina Faso en het project met muziek van Tan Dun. En dan nu in Het Concertgebouw het Schönberg-programma. Voor ieder project kies ik eerst de ingrediënten, die variëren altijd. In dit project zijn de drie hoofdcomponenten licht, beweging en presentatie.

Ik werk al ruim dertig jaar samen met het Concertgebouworkest en heb verschillende generaties musici en stafleden voorbij zien komen. Onze samenwerking voelt heel vertrouwd. Met Klaus Mäkelä kan ik het goed vinden, hij denkt, net als ik, graag out of the box. Het is mooi om te zien hoe het orkest in beweging is, dat er naast traditionele concerten de wil is om andere formats uit te proberen. Ik denk dat de kern van mijn werkdag valt te vatten onder de noemer ‘beweging’. In alle opzichten.’

Samenwerking
Als creatief partner van het Concert­gebouworkest sinds 2021 was Pierre Audi eerder nauw betrokken bij programma’s in Het Concertgebouw – Händels Acis and Galatea onder leiding van Leonardo García Alarcón (oktober 2021), concerten onder leiding van Barbara Hannigan (december 2022), en twee concerten in de Gashouder: Symphonic Loops met onder anderen Damon Albarn (februari 2022) en Requiem for Nature onder leiding van Tan Dun (juni-juli 2023). Op 25 en 27 oktober verzorgt Pierre Audi de mise-en-espace van een Schönberg-­drieluik door het Concertgebouworkest onder leiding van Ryan Wigglesworth m.m.v. sopraan Sara Jukubiak.

Hoe is de werkdag van...

Dit artikel wordt u gratis aangeboden door Preludium. Meer lezen? Abonneer dan nu.