Seizoen 22/23 bij het Concertgebouworkest
door Martijn Voorvelt 16 mrt. 2022 16 maart 2022
Het Concertgebouworkest laat graag een breed en divers publiek kennismaken met de kracht van symfonische muziek, zowel in Het Concertgebouw als daarbuiten. Het seizoen 2022/2023 is dan ook gevarieerder dan ooit.
Na een periode van lockdowns en verwijdering hoopt het Koninklijk Concertgebouworkest op een seizoen waarin we weer samen de schoonheid, rijkdom en variatie van de symfonische muziek kunnen ervaren. Het orkest inspireert graag mensen van alle generaties en achtergronden door naast de traditionele concerten ook steeds meer nieuwe concertvormen aan te bieden, zowel in Het Concertgebouw als op andere locaties.
Diverse podia
Met de eerste VriendenLoterij ZomerConcerten en de zomertournee langs grote Europese festivals achter de rug opent het orkest op 9 september het seizoen met een feestelijke Opening Night op een bijzondere locatie in Amsterdam. Onder leiding van Alain Altinoglu stelt het orkest u dan voor aan zijn nieuwe artist in residence, de klarinetvirtuoos Martin Fröst. Te gast is ook pianist Víkingur Ólafsson, artist in residence van de Philharmonie in Essen, waar het Concertgebouworkest komend seizoen zélf in residence is. In de loop van het seizoen volgen ook optredens op een groot aantal prestigieuze Europese podia en in de Gashouder (Westergas Amsterdam); bij De Nationale Opera klinkt Dvořáks Rusalka onder leiding van Joana Mallwitz. In het Bijlmer Parktheater neemt het Concertgebouworkest de organisatie van de crossover-kamermuziekserie Bijlmer Klassiek over van altviolist Michael Gieler.
Verschillende concertvormen
Ook in Het Concertgebouw verbindt het orkest zich graag met muziekliefhebbers van diverse pluimage. Zoals tijdens een groots Annual Gala (de vroegere Opening Night), waarmee het op 30 september de seizoensopening viert met trouwe vrienden en relaties. En met drie nieuwe Unieke Luisterervaringen: ga met dirigente Barbara Hannigan mee op een sfeervolle spirituele muziekreis, ervaar hoe het is om middenin het orkest te zitten wanneer de musici en het publiek samen om dirigent Iván Fischer heen gegroepeerd zijn, of leer een werk écht kennen tijdens een concert waarin Gianandrea Noseda zijn licht laat schijnen over Dallapiccola’s Partita – bijgestaan door het orkest en debuterend sopraan Lilian Farahani.
Voor wie nog niet veel ervaring heeft met orkestmuziek is er Essentials, dat wegens groot succes uitgebreid is tot een keuzeserie van zes compacte concerten met eigenwijze inleidingen van Thomas Vanderveken.
Verstevigde banden
Het Concertgebouworkest werkt verder aan het intensiveren van de samenwerking met belangrijke dirigenten als Riccardo Chailly en Daniel Harding. Honorair gastdirigent Iván Fischer leidt twee verschillende programma’s, de jonge Finse dirigent Klaus Mäkelä zelfs vier. De in 2021 ingezette Brahms-cyclus onder leiding van John Eliot Gardiner wordt voortgezet en bekroond met concerten in Amsterdam – verkrijgbaar als serie –, de Luxemburgse Philharmonie en de Hamburgse Elbphilharmonie. De innovatieve regisseur Pierre Audi is als creatief partner betrokken bij verschillende programma’s.
Artistieke samenwerkingen
Onder de gastdirigenten vinden we verder Kirill Petrenko, die na tien jaar terugkeert bij het Concertgebouworkest. Jaap van Zweden leidt een concertante uitvoering van het eerste bedrijf uit Wagners Die Walküre. Barbara Hannigan, Nuno Coelho en Teodor Currentzis staan voor het eerst bij het Concertgebouworkest op de bok – evenals John Butt, die Bachs Matthäus-Passion leidt, Mirga Gražinytė-Tyla, die muziek van Mieczysław Weinberg en Raminta Šerkšnytė aan het orkestrepertoire toevoegt, en Leonardo García Alarcón, bij wie Händels opera Acis and Galatea in Mozarts orkestratie klinkt. Met de levensechte danspoppen van de Duda Paiva Company wordt Bartóks muzikale pantomime De wonderbaarlijke mandarijn tot leven gebracht. Onder de solisten vinden we komend seizoen celliste Sol Gabetta, de pianisten Stephen Hough, Alexander Melnikov, Gabriela Montero en Daniil Trifonov en de violisten Lisa Batiashvili, Janine Jansen, Leonidas Kavakos en Patricia Kopatchinskaja.
Vertrouwd en nieuw
Natuurlijk staat er een waaier aan geliefde meesterwerken op de programma’s, zoals Beethovens Vijfde, Schuberts ‘Grote’ en Mahlers Vierde, Vijfde en Negende symfonie. Herbert Blomstedt leidt Bruckners Vierde, Paavo Järvi de Vijfde van Prokofjev, Santtu-Matias Rouvali de Vijftiende van Sjostakovitsj. Daarnaast verkent het Concertgebouworkest veel nieuw repertoire, waaronder zes nieuwe opdrachtwerken. Tan Dun dirigeert de uitgestelde wereldpremière van zijn Requiem for Nature voor orkest, koor en solisten uit China, Tibet en Mongolië. Ook Thomas Adès en Matthias Pintscher staan voor het orkest, waarbij Kirill Gerstein soleert in onder meer Adés’ Pianoconcert en bariton Thomas Oliemans in Pintschers Shirim. Het orkest speelt voorts muziek van componisten als Sally Beamish, Anna Clyne, Detlev Glanert, Veronika Krausas, Jimmy López, Alexander Raskatov, Kaija Saariaho, Nina Šenk en Anna Thorvaldsdottir.
Jong talent
Het orkest investeert in de musici van de toekomst. Concertgebouworkest Young gaat deze zomer zijn derde editie tegemoet: getalenteerde jongeren uit heel Europa treden na een intensief zomerprogramma als jeugdorkest op in Het Concertgebouw én de Elbphilharmonie in Hamburg. De Academie van het Concertgebouworkest biedt komend seizoen plaats aan twaalf talentvolle jonge musici, en viert zijn twintigste verjaardag met onder meer een Close-up-concert door oud-academisten in de Kleine Zaal.
Jong publiek
In de Familieserie maken uw kinderen en kleinkinderen vanaf 8 jaar kennis met het orkest in drie aansprekende concerten. De jonkies vanaf 6 jaar zijn welkom bij de Kinderconcerten Romeo en Julia en Raas en de basketbal. Verder biedt het Concertgebouworkest onder meer schoolconcerten – nu óók in de Grote Zaal – en vijf leuke en leerzame apps, en intensiveert het zijn educatieve programma in samenwerking met Het Concertgebouw. Zo verbindt het orkest zich met het publiek van de toekomst.
Ga naar concertgebouworkest.nl voor onder meer het meest actuele programma, kaartverkoop, informatie over educatieve activiteiten en mogelijkheden om het orkest te steunen, verhalen over het orkest en zo’n 275 bijzondere video-opnamen.
Na een periode van lockdowns en verwijdering hoopt het Koninklijk Concertgebouworkest op een seizoen waarin we weer samen de schoonheid, rijkdom en variatie van de symfonische muziek kunnen ervaren. Het orkest inspireert graag mensen van alle generaties en achtergronden door naast de traditionele concerten ook steeds meer nieuwe concertvormen aan te bieden, zowel in Het Concertgebouw als op andere locaties.
Diverse podia
Met de eerste VriendenLoterij ZomerConcerten en de zomertournee langs grote Europese festivals achter de rug opent het orkest op 9 september het seizoen met een feestelijke Opening Night op een bijzondere locatie in Amsterdam. Onder leiding van Alain Altinoglu stelt het orkest u dan voor aan zijn nieuwe artist in residence, de klarinetvirtuoos Martin Fröst. Te gast is ook pianist Víkingur Ólafsson, artist in residence van de Philharmonie in Essen, waar het Concertgebouworkest komend seizoen zélf in residence is. In de loop van het seizoen volgen ook optredens op een groot aantal prestigieuze Europese podia en in de Gashouder (Westergas Amsterdam); bij De Nationale Opera klinkt Dvořáks Rusalka onder leiding van Joana Mallwitz. In het Bijlmer Parktheater neemt het Concertgebouworkest de organisatie van de crossover-kamermuziekserie Bijlmer Klassiek over van altviolist Michael Gieler.
Verschillende concertvormen
Ook in Het Concertgebouw verbindt het orkest zich graag met muziekliefhebbers van diverse pluimage. Zoals tijdens een groots Annual Gala (de vroegere Opening Night), waarmee het op 30 september de seizoensopening viert met trouwe vrienden en relaties. En met drie nieuwe Unieke Luisterervaringen: ga met dirigente Barbara Hannigan mee op een sfeervolle spirituele muziekreis, ervaar hoe het is om middenin het orkest te zitten wanneer de musici en het publiek samen om dirigent Iván Fischer heen gegroepeerd zijn, of leer een werk écht kennen tijdens een concert waarin Gianandrea Noseda zijn licht laat schijnen over Dallapiccola’s Partita – bijgestaan door het orkest en debuterend sopraan Lilian Farahani.
Voor wie nog niet veel ervaring heeft met orkestmuziek is er Essentials, dat wegens groot succes uitgebreid is tot een keuzeserie van zes compacte concerten met eigenwijze inleidingen van Thomas Vanderveken.
Verstevigde banden
Het Concertgebouworkest werkt verder aan het intensiveren van de samenwerking met belangrijke dirigenten als Riccardo Chailly en Daniel Harding. Honorair gastdirigent Iván Fischer leidt twee verschillende programma’s, de jonge Finse dirigent Klaus Mäkelä zelfs vier. De in 2021 ingezette Brahms-cyclus onder leiding van John Eliot Gardiner wordt voortgezet en bekroond met concerten in Amsterdam – verkrijgbaar als serie –, de Luxemburgse Philharmonie en de Hamburgse Elbphilharmonie. De innovatieve regisseur Pierre Audi is als creatief partner betrokken bij verschillende programma’s.
Artistieke samenwerkingen
Onder de gastdirigenten vinden we verder Kirill Petrenko, die na tien jaar terugkeert bij het Concertgebouworkest. Jaap van Zweden leidt een concertante uitvoering van het eerste bedrijf uit Wagners Die Walküre. Barbara Hannigan, Nuno Coelho en Teodor Currentzis staan voor het eerst bij het Concertgebouworkest op de bok – evenals John Butt, die Bachs Matthäus-Passion leidt, Mirga Gražinytė-Tyla, die muziek van Mieczysław Weinberg en Raminta Šerkšnytė aan het orkestrepertoire toevoegt, en Leonardo García Alarcón, bij wie Händels opera Acis and Galatea in Mozarts orkestratie klinkt. Met de levensechte danspoppen van de Duda Paiva Company wordt Bartóks muzikale pantomime De wonderbaarlijke mandarijn tot leven gebracht. Onder de solisten vinden we komend seizoen celliste Sol Gabetta, de pianisten Stephen Hough, Alexander Melnikov, Gabriela Montero en Daniil Trifonov en de violisten Lisa Batiashvili, Janine Jansen, Leonidas Kavakos en Patricia Kopatchinskaja.
Vertrouwd en nieuw
Natuurlijk staat er een waaier aan geliefde meesterwerken op de programma’s, zoals Beethovens Vijfde, Schuberts ‘Grote’ en Mahlers Vierde, Vijfde en Negende symfonie. Herbert Blomstedt leidt Bruckners Vierde, Paavo Järvi de Vijfde van Prokofjev, Santtu-Matias Rouvali de Vijftiende van Sjostakovitsj. Daarnaast verkent het Concertgebouworkest veel nieuw repertoire, waaronder zes nieuwe opdrachtwerken. Tan Dun dirigeert de uitgestelde wereldpremière van zijn Requiem for Nature voor orkest, koor en solisten uit China, Tibet en Mongolië. Ook Thomas Adès en Matthias Pintscher staan voor het orkest, waarbij Kirill Gerstein soleert in onder meer Adés’ Pianoconcert en bariton Thomas Oliemans in Pintschers Shirim. Het orkest speelt voorts muziek van componisten als Sally Beamish, Anna Clyne, Detlev Glanert, Veronika Krausas, Jimmy López, Alexander Raskatov, Kaija Saariaho, Nina Šenk en Anna Thorvaldsdottir.
Jong talent
Het orkest investeert in de musici van de toekomst. Concertgebouworkest Young gaat deze zomer zijn derde editie tegemoet: getalenteerde jongeren uit heel Europa treden na een intensief zomerprogramma als jeugdorkest op in Het Concertgebouw én de Elbphilharmonie in Hamburg. De Academie van het Concertgebouworkest biedt komend seizoen plaats aan twaalf talentvolle jonge musici, en viert zijn twintigste verjaardag met onder meer een Close-up-concert door oud-academisten in de Kleine Zaal.
Jong publiek
In de Familieserie maken uw kinderen en kleinkinderen vanaf 8 jaar kennis met het orkest in drie aansprekende concerten. De jonkies vanaf 6 jaar zijn welkom bij de Kinderconcerten Romeo en Julia en Raas en de basketbal. Verder biedt het Concertgebouworkest onder meer schoolconcerten – nu óók in de Grote Zaal – en vijf leuke en leerzame apps, en intensiveert het zijn educatieve programma in samenwerking met Het Concertgebouw. Zo verbindt het orkest zich met het publiek van de toekomst.
Ga naar concertgebouworkest.nl voor onder meer het meest actuele programma, kaartverkoop, informatie over educatieve activiteiten en mogelijkheden om het orkest te steunen, verhalen over het orkest en zo’n 275 bijzondere video-opnamen.