Wat klinkt er in de huiskamer van Daniela Solano
door de redactie 18 nov. 2020 18 november 2020
Waar luisteren Preludium-lezers naar? Deze maand producent en amateursopraan Daniela Solano.
Hoe zit je er op dit moment bij?
‘Ik werk in de culturele sector, in de klassieke muziek en de media. We moeten veel dingen afzeggen of verzetten, maar er ontstaan gelukkig ook veel mooie ideeën – dat geeft me energie.’
Waar luister je nu graag naar?
‘Ik ben een omnivoor wat klassieke muziek betreft: als ik sta te koken mag er van mij een stroom Vivaldi-concerto’s uit de speaker komen, maar op de fiets is het dan weer tijd voor Bach-cantates. Ik schroom ook zeker niet om de kerst-cd van The King’s Singers op te zetten, ongeacht de tijd van het jaar. Heerlijk!’
Kijk je ook naar tv-uitzendingen of streams?
‘Ja, maar ik kan mijn aandacht er niet altijd goed bij houden. Het is zo’n andere ervaring dan live. Ik prefereer daarom kortere streams, 30 tot 45 minuten.’
En van Het Concertgebouw of het Concertgebouworkest?
‘Ik vind de Empty Concertgebouw Sessions erg mooi: compact, maar met veel impact in zo’n lege, grote zaal. Ik ben blij dat er op deze manier toch muziek klinkt bij mensen thuis en dat je zo internationaal aandacht kan vragen voor je concerten, dat vind ik echt een pre van deze tijd.’
Wat mis je het meest nu er geen live-concerten zijn?
‘De ontlading op het eind! Je kunt soms echt voelen hoe mensen bijna hun adem inhouden en wachten op die laatste noten. Je weet dat iedereen die daar staat te klappen, met ieders persoonlijke beleving, zich toch wil uiten. Die verbondenheid mis ik echt.’
Stel dat je weer naar concert- en kunt, waar ga je dan heen?
‘Iets groots en symfonisch, waarschijnlijk in Het Concertgebouw, haha! Iets wat nu echt niet kan, met lekker veel mensen, daar heb ik weer zin in.’
Welke muziek moet iedereen volgens jou horen?
‘Momenteel zit ik helemaal in de Händel-opera-aria’s van Joyce DiDonato. Ze weet zoveel drama te leggen in die prachtige, stokoude muziek, dat kan ik iedereen aanraden. En Dido and Aeneas van Purcell, dat is een van de mooiste stukken aller tijden.’
Hoe zit je er op dit moment bij?
‘Ik werk in de culturele sector, in de klassieke muziek en de media. We moeten veel dingen afzeggen of verzetten, maar er ontstaan gelukkig ook veel mooie ideeën – dat geeft me energie.’
Waar luister je nu graag naar?
‘Ik ben een omnivoor wat klassieke muziek betreft: als ik sta te koken mag er van mij een stroom Vivaldi-concerto’s uit de speaker komen, maar op de fiets is het dan weer tijd voor Bach-cantates. Ik schroom ook zeker niet om de kerst-cd van The King’s Singers op te zetten, ongeacht de tijd van het jaar. Heerlijk!’
Kijk je ook naar tv-uitzendingen of streams?
‘Ja, maar ik kan mijn aandacht er niet altijd goed bij houden. Het is zo’n andere ervaring dan live. Ik prefereer daarom kortere streams, 30 tot 45 minuten.’
En van Het Concertgebouw of het Concertgebouworkest?
‘Ik vind de Empty Concertgebouw Sessions erg mooi: compact, maar met veel impact in zo’n lege, grote zaal. Ik ben blij dat er op deze manier toch muziek klinkt bij mensen thuis en dat je zo internationaal aandacht kan vragen voor je concerten, dat vind ik echt een pre van deze tijd.’
Wat mis je het meest nu er geen live-concerten zijn?
‘De ontlading op het eind! Je kunt soms echt voelen hoe mensen bijna hun adem inhouden en wachten op die laatste noten. Je weet dat iedereen die daar staat te klappen, met ieders persoonlijke beleving, zich toch wil uiten. Die verbondenheid mis ik echt.’
Stel dat je weer naar concert- en kunt, waar ga je dan heen?
‘Iets groots en symfonisch, waarschijnlijk in Het Concertgebouw, haha! Iets wat nu echt niet kan, met lekker veel mensen, daar heb ik weer zin in.’
Welke muziek moet iedereen volgens jou horen?
‘Momenteel zit ik helemaal in de Händel-opera-aria’s van Joyce DiDonato. Ze weet zoveel drama te leggen in die prachtige, stokoude muziek, dat kan ik iedereen aanraden. En Dido and Aeneas van Purcell, dat is een van de mooiste stukken aller tijden.’