Wat klinkt er in de huiskamer van Sanne Bruins?
door de redactie 19 feb. 2021 19 februari 2021
Waar luisteren Preludium-lezers naar in coronatijden? Deze maand amateur-altvioliste Sanne Bruins.
Hoe zit je er op dit moment bij?
‘Aan de eettafel, alias kantoor, alias de knutseltafel van onze tweejarige zoon – inclusief alles wat daarbij hoort. Ook ligt er een altvioolkist op tafel, want het is eindelijk weer eens gelukt om wat te studeren.’
Waar luister je nu graag naar?
‘Dat is heel wisselend, er is niet één specifieke componist waar ik graag naar luister. Eigenlijk komt het erop neer dat ik luister naar wat mijn vriend opzet, en dat varieert van vele soorten klassiek tot rock. Onze zoon is enorm fan van Wild Symphony, een kinderboek met muziek, van Dan Brown, dus dat hoor ik momenteel ongeveer vier keer per dag.’
Kijk je ook naar tv-uitzendingen of streams?
‘Soms, de Empty Concertgebouw Sessions zijn erg mooi. De sessie met Rosanne Philippens, waar zij de aria van de Goldberg-variaties speelde, heeft ons geïnspireerd om deze ook met een kwintet in te studeren, als de covidmaatregelen het toelaten. Wij spelen, als amateurgezelschap, een hele bijzondere versie met twee violen, twee altviolen en een contrabas.’
Wat mis je het meest nu er geen live-concerten zijn?
‘Lekker achterover gezakt, zonder andere verplichtingen, naar muziek luisteren. En natuurlijk het geluid van de muziek in Het Concertgebouw. Het geluid van een tv-uitzending of stream haalt het niet bij dat van live-concerten. Verder mis ik ook de sfeer, het applaus en de dynamiek van een groot publiek.’
Stel dat je weer naar concerten kunt, waar ga je dan heen?
‘Een heel groot symfonisch werk met zoveel mogelijk koperblazers en slagwerk. Maar, als het tegen die tijd mogelijk is, zou ik ook heel gelukkig worden van een uitverkochte Matthäus-Passion.’
Welke muziek moet iedereen volgens jou horen?
‘Dat is heel moeilijk kiezen, er is zoveel mooie muziek, maar Dvořáks Negende staat bij mij heel hoog op de lijst. Verder zou ik iedereen willen aanraden meer naar altvioolconcerten te luisteren.’
Hoe zit je er op dit moment bij?
‘Aan de eettafel, alias kantoor, alias de knutseltafel van onze tweejarige zoon – inclusief alles wat daarbij hoort. Ook ligt er een altvioolkist op tafel, want het is eindelijk weer eens gelukt om wat te studeren.’
Waar luister je nu graag naar?
‘Dat is heel wisselend, er is niet één specifieke componist waar ik graag naar luister. Eigenlijk komt het erop neer dat ik luister naar wat mijn vriend opzet, en dat varieert van vele soorten klassiek tot rock. Onze zoon is enorm fan van Wild Symphony, een kinderboek met muziek, van Dan Brown, dus dat hoor ik momenteel ongeveer vier keer per dag.’
Kijk je ook naar tv-uitzendingen of streams?
‘Soms, de Empty Concertgebouw Sessions zijn erg mooi. De sessie met Rosanne Philippens, waar zij de aria van de Goldberg-variaties speelde, heeft ons geïnspireerd om deze ook met een kwintet in te studeren, als de covidmaatregelen het toelaten. Wij spelen, als amateurgezelschap, een hele bijzondere versie met twee violen, twee altviolen en een contrabas.’
Wat mis je het meest nu er geen live-concerten zijn?
‘Lekker achterover gezakt, zonder andere verplichtingen, naar muziek luisteren. En natuurlijk het geluid van de muziek in Het Concertgebouw. Het geluid van een tv-uitzending of stream haalt het niet bij dat van live-concerten. Verder mis ik ook de sfeer, het applaus en de dynamiek van een groot publiek.’
Stel dat je weer naar concerten kunt, waar ga je dan heen?
‘Een heel groot symfonisch werk met zoveel mogelijk koperblazers en slagwerk. Maar, als het tegen die tijd mogelijk is, zou ik ook heel gelukkig worden van een uitverkochte Matthäus-Passion.’
Welke muziek moet iedereen volgens jou horen?
‘Dat is heel moeilijk kiezen, er is zoveel mooie muziek, maar Dvořáks Negende staat bij mij heel hoog op de lijst. Verder zou ik iedereen willen aanraden meer naar altvioolconcerten te luisteren.’