Zoveel zalen, zoveel mogelijkheden
door Olga de Kort 12 nov. 2018 12 november 2018
De Russische dirigent Valery Gergiev is op 19 november weer te beluisteren in de Grote Zaal, ditmaal met het Orkest van het Mariinsky Theater. Hij noemt Het Concertgebouw 'het belangrijkste podium in zijn leven'. Waarom eigenlijk?
Valery Gergiev stond al meer dan honderd keer op de bok van de Grote Zaal van Het Concertgebouw, maar kan zich alle optredens nog heel goed herinneren. 'De akoestiek van deze zaal biedt zo veel mogelijkheden dat elk nieuw concert een uitdaging vormt.'
‘Hier hoef je geen moeite te doen om de klank tot in de verste hoekjes van de zaal te laten doordringen’
Valery Gergiev
En als het op akoestiek aankomt, kan Valery Gergiev over de kwaliteit van heel veel zalen meepraten. Hij kent ze op zijn duimpje, en weet hoe hij alle plussen en minnen naar zijn hand kan zetten. In Het Concertgebouw geniet hij keer op keer van de perfecte akoestiek die de dirigent in staat stelt om het beste uit een orkest te halen.
Gergiev: 'Het is altijd een mooie uitdaging om in Het Concertgebouw te spelen. Hier in Amsterdam hoef je geen moeite te doen om de klank tot in de verste hoekjes van de zaal te laten doordringen. Er zijn ook veel meer mogelijkheden tot een doorzichtig samenspel, waarbij iedereen op de akoestiek kan vertrouwen.'
Valery Gergiev stond al meer dan honderd keer op de bok van de Grote Zaal van Het Concertgebouw, maar kan zich alle optredens nog heel goed herinneren. 'De akoestiek van deze zaal biedt zo veel mogelijkheden dat elk nieuw concert een uitdaging vormt.'
‘Hier hoef je geen moeite te doen om de klank tot in de verste hoekjes van de zaal te laten doordringen’
Valery Gergiev
En als het op akoestiek aankomt, kan Valery Gergiev over de kwaliteit van heel veel zalen meepraten. Hij kent ze op zijn duimpje, en weet hoe hij alle plussen en minnen naar zijn hand kan zetten. In Het Concertgebouw geniet hij keer op keer van de perfecte akoestiek die de dirigent in staat stelt om het beste uit een orkest te halen.
Gergiev: 'Het is altijd een mooie uitdaging om in Het Concertgebouw te spelen. Hier in Amsterdam hoef je geen moeite te doen om de klank tot in de verste hoekjes van de zaal te laten doordringen. Er zijn ook veel meer mogelijkheden tot een doorzichtig samenspel, waarbij iedereen op de akoestiek kan vertrouwen.'
Zoveel zalen, zoveel mogelijkheden?
'Uiteraard. Ik heb ervaring met de akoestiek in honderden zalen. Je moet altijd naar de best mogelijke oplossingen zoeken, of je nou in Rotterdam of in Londen speelt. Of in Rusland, waar mijn Orkest van het Mariinski Theater op vele podia optreedt.'
'Tien jaar geleden was ik zelf nauw betrokken bij het bouwen van de nieuwe zaal voor het Mariinski Theater waarbij we geprobeerd hebben om de beste akoestische karakteristieken van de beste zalen die er bestaan, toe te passen. Ook die van Het Concertgebouw, natuurlijk, want zijn Grote Zaal blijft een van de belangrijkste podia in mijn leven.'
Dit is een fragment uit het interview Thuiswedstrijd voor 'Ein Heldenleben' uit januari 2018
Zoveel zalen, zoveel mogelijkheden?
'Uiteraard. Ik heb ervaring met de akoestiek in honderden zalen. Je moet altijd naar de best mogelijke oplossingen zoeken, of je nou in Rotterdam of in Londen speelt. Of in Rusland, waar mijn Orkest van het Mariinski Theater op vele podia optreedt.'
'Tien jaar geleden was ik zelf nauw betrokken bij het bouwen van de nieuwe zaal voor het Mariinski Theater waarbij we geprobeerd hebben om de beste akoestische karakteristieken van de beste zalen die er bestaan, toe te passen. Ook die van Het Concertgebouw, natuurlijk, want zijn Grote Zaal blijft een van de belangrijkste podia in mijn leven.'
Dit is een fragment uit het interview Thuiswedstrijd voor 'Ein Heldenleben' uit januari 2018