Nog geen account of wachtwoord vergeten? Klik hier

Eerste hulp bij hedendaagse muziek

Heftige expressiviteit

Verandert de muziek steeds van sfeer, tempo en stijl, op een heftige, ‘ongecontroleerde’ manier? Grilligheid ontstaat vaak als componisten ongeremd uiting willen geven aan bijvoorbeeld de complexiteit en heftigheid van emoties, de menselijke geest of het moderne leven. Het is die heftige expressie die Schönberg er begin twintigste eeuw toe zette om atonale muziek te gaan componeren. Hij kon zich gewoonweg niet meer beperken tot de traditionele samenklanken. Na de Tweede Wereldoorlog zien we die heftige grilligheid bijvoorbeeld terug bij Bernd Alois Zimmermann, die graag allerlei stijlen, citaten en elementen door elkaar heen laat lopen als in een woeste collage.

Voorbeelden:

Arnold Schönberg – Pierrot Lunaire:

Krzysztof Penderecki – Threnody to the Victims of Hiroshima:

Iannis Xenakis – Jonchaies:

Bernd Alois Zimmermann – Prelude uit ‘Die Soldaten’:

Verandert de muziek steeds van sfeer, tempo en stijl, op een heftige, ‘ongecontroleerde’ manier? Grilligheid ontstaat vaak als componisten ongeremd uiting willen geven aan bijvoorbeeld de complexiteit en heftigheid van emoties, de menselijke geest of het moderne leven. Het is die heftige expressie die Schönberg er begin twintigste eeuw toe zette om atonale muziek te gaan componeren. Hij kon zich gewoonweg niet meer beperken tot de traditionele samenklanken. Na de Tweede Wereldoorlog zien we die heftige grilligheid bijvoorbeeld terug bij Bernd Alois Zimmermann, die graag allerlei stijlen, citaten en elementen door elkaar heen laat lopen als in een woeste collage.

Voorbeelden:

Arnold Schönberg – Pierrot Lunaire:

Krzysztof Penderecki – Threnody to the Victims of Hiroshima:

Iannis Xenakis – Jonchaies:

Bernd Alois Zimmermann – Prelude uit ‘Die Soldaten’: