Concertprogramma
Rising Stars: Quatuor Agate
Kleine Zaal 22 januari 2025 20.15 uur
Quatuor Agate:
Adrien Jurkovic viool
Thomas Descamps viool
Raphaël Pagnon altviool
Simon Iachemet cello
Dit concert maakt deel uit van de serie Rising Stars. De musici zijn voorgedragen door het Konzerthaus Dortmund, de Kölner Philharmonie en de Philharmonie de Paris.
Ook interessant:
- 7 muzikale outlaws
OUTLAWS
Carlo Gesualdo (1561-1613)
Canzon francese del principe (jaartal onbekend)
oorspronkelijk voor klavecimbel
Anna Korsun (1986)
Last Flight (2023)
voor strijkkwartet
Nederlandse première; in opdracht van het Konzerthaus Dortmund, de Kölner Philharmonie, de Philharmonie de Paris en de European Concert Hall Organisation
Carlo Gesualdo
O vos omnes (1611)
Ethel Smyth (1858-1944)
The Deliverance
uit ‘The Prison’ (1929-30)
oorspronkelijk voor sopraan, bas, koor en orkest;
bew. Quatuor Agate
Ethel Smyth
Scherzo
uit ‘Strijkkwartet nr. 3 in c kl.t.’ (1881)
Aleksandr Aljabjev (1787-1851)
Adagio
uit ‘Strijkkwartet nr. 3 in G gr.t.’ (1825) ‘De nachtegaal’
Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975)
Strijkkwartet nr. 8 in c kl.t., op. 110 (1960)
Largo
Allegro molto
Allegretto
Largo
Largo
Philip Glass (1937)
Melody No. 6
oorspronkelijk voor saxofoon, bewerking voor altviool van A. Jurkovic
uit ‘Melodies’ (1995)
Dinuk Wijeratne (1978)
The Disappearance of Lisa Gherardini (2022)
voor strijkkwartet
er is geen pauze
einde ± 21.40 uur
Met dank aan de begunstigers van het Fonds Hemelbestormers.
Quatuor Agate:
Adrien Jurkovic viool
Thomas Descamps viool
Raphaël Pagnon altviool
Simon Iachemet cello
Dit concert maakt deel uit van de serie Rising Stars. De musici zijn voorgedragen door het Konzerthaus Dortmund, de Kölner Philharmonie en de Philharmonie de Paris.
Ook interessant:
- 7 muzikale outlaws
OUTLAWS
Carlo Gesualdo (1561-1613)
Canzon francese del principe (jaartal onbekend)
oorspronkelijk voor klavecimbel
Anna Korsun (1986)
Last Flight (2023)
voor strijkkwartet
Nederlandse première; in opdracht van het Konzerthaus Dortmund, de Kölner Philharmonie, de Philharmonie de Paris en de European Concert Hall Organisation
Carlo Gesualdo
O vos omnes (1611)
Ethel Smyth (1858-1944)
The Deliverance
uit ‘The Prison’ (1929-30)
oorspronkelijk voor sopraan, bas, koor en orkest;
bew. Quatuor Agate
Ethel Smyth
Scherzo
uit ‘Strijkkwartet nr. 3 in c kl.t.’ (1881)
Aleksandr Aljabjev (1787-1851)
Adagio
uit ‘Strijkkwartet nr. 3 in G gr.t.’ (1825) ‘De nachtegaal’
Dmitri Sjostakovitsj (1906-1975)
Strijkkwartet nr. 8 in c kl.t., op. 110 (1960)
Largo
Allegro molto
Allegretto
Largo
Largo
Philip Glass (1937)
Melody No. 6
oorspronkelijk voor saxofoon, bewerking voor altviool van A. Jurkovic
uit ‘Melodies’ (1995)
Dinuk Wijeratne (1978)
The Disappearance of Lisa Gherardini (2022)
voor strijkkwartet
er is geen pauze
einde ± 21.40 uur
Met dank aan de begunstigers van het Fonds Hemelbestormers.
Toelichting
Toelichting
‘Het Quatuor Agate wilde componisten belichten die buiten de conventies van muziek en maatschappij opereerden’, zegt cellist Simon Iachemet over de achtergrond van Outlaws. Centraal staat het Achtste strijkkwartet van de gekwelde Russische componist Dmitri Sjostakovitsj. De strijkers combineren zijn Achtste strijkkwartet met muziek van onder anderen de Italiaanse renaissancecomponist Carlo Gesualdo, de Britse activiste voor vrouwenrechten Ethel Smyth, Dinuk Wijeratne uit Canada en de Amerikaan Philip Glass.
‘Door de geschiedenis heen kun je zien hoe mensen vraagtekens hebben gezet bij de plaats die kunst, en dan met name muziek, inneemt in de samenleving’, vertelt Iachemet. ‘Kunstenaars hebben altijd op de een of andere manier te maken gehad met politieke kwesties. Sjostakovitsj had veel problemen met het Sovjetregime, en met Stalin zelf. Hij schreef zijn Achtste strijkkwartet in 1960, zeven jaar na de dood van de dictator. De componist was net lid geworden van de Communistische Partij, iets waarvan hij gezworen had dat hij dat nooit zou doen. In dit strijkkwartet citeert hij vroege werken, waaronder zijn opera Lady Macbeth van Mstensk, die hem in conflict had gebracht met Stalin.’
‘Het Achtste strijkkwartet is een reactie op de problemen die Sjostakovitsj onder Stalin ervaren had, maar het is ook sterke en aantrekkelijke muziek. En veel mensen kennen het. Daardoor kan het uitstekend fungeren als spil tussen werken van componisten die minder bekend zijn. Ethel Smyth was tijdens haar leven vooral bekend als suffragette. Vanwege haar activisme kwam ze in de gevangenis, als componist werd ze grotendeels genegeerd – terwijl ze juist erg mooie muziek schreef. Vooral het Scherzo uit haar Derde strijkkwartet, waarschijnlijk een van de beste stukken kamermuziek uit haar oeuvre. We spelen ook een eigen arrangement van ‘The Deliverance’, een deel uit haar cantate The Prison die ze kort na haar vrijlating schreef.’
‘Het Quatuor Agate wilde componisten belichten die buiten de conventies van muziek en maatschappij opereerden’, zegt cellist Simon Iachemet over de achtergrond van Outlaws. Centraal staat het Achtste strijkkwartet van de gekwelde Russische componist Dmitri Sjostakovitsj. De strijkers combineren zijn Achtste strijkkwartet met muziek van onder anderen de Italiaanse renaissancecomponist Carlo Gesualdo, de Britse activiste voor vrouwenrechten Ethel Smyth, Dinuk Wijeratne uit Canada en de Amerikaan Philip Glass.
‘Door de geschiedenis heen kun je zien hoe mensen vraagtekens hebben gezet bij de plaats die kunst, en dan met name muziek, inneemt in de samenleving’, vertelt Iachemet. ‘Kunstenaars hebben altijd op de een of andere manier te maken gehad met politieke kwesties. Sjostakovitsj had veel problemen met het Sovjetregime, en met Stalin zelf. Hij schreef zijn Achtste strijkkwartet in 1960, zeven jaar na de dood van de dictator. De componist was net lid geworden van de Communistische Partij, iets waarvan hij gezworen had dat hij dat nooit zou doen. In dit strijkkwartet citeert hij vroege werken, waaronder zijn opera Lady Macbeth van Mstensk, die hem in conflict had gebracht met Stalin.’
‘Het Achtste strijkkwartet is een reactie op de problemen die Sjostakovitsj onder Stalin ervaren had, maar het is ook sterke en aantrekkelijke muziek. En veel mensen kennen het. Daardoor kan het uitstekend fungeren als spil tussen werken van componisten die minder bekend zijn. Ethel Smyth was tijdens haar leven vooral bekend als suffragette. Vanwege haar activisme kwam ze in de gevangenis, als componist werd ze grotendeels genegeerd – terwijl ze juist erg mooie muziek schreef. Vooral het Scherzo uit haar Derde strijkkwartet, waarschijnlijk een van de beste stukken kamermuziek uit haar oeuvre. We spelen ook een eigen arrangement van ‘The Deliverance’, een deel uit haar cantate The Prison die ze kort na haar vrijlating schreef.’
Ethel Smyth in 1903
Onderdeel van het programma zijn ook twee werken van Carlo Gesualdo. Het ene is O vos omnes, een van zijn geestelijke liederen. Het andere is een arrangement van het Canzon francese del principe. De renaissancecomponist trad met zijn gedurfde dissonanten ver buiten de gebaande paden van de muziek uit zijn tijd, en was daarnaast allerminst onbesproken van gedrag. ‘Gesualdo moest echt in Outlaws, vonden we. Als prins van Venosa hoorde hij tot de hoge Italiaanse adel, maar hij was ook een moordenaar. Hij bracht zijn vrouw en haar minnaar op brute wijze om toen hij hen op heterdaad betrapte. We hebben Anna Korsun opdracht gegeven om een werk te schrijven dat op Gesualdo’s muziek geïnspireerd is. Ze heeft het Canzon francese del principe als uitgangspunt genomen voor Last Flight. Het is een heel sfeervol en langzaam stuk geworden, met gezongen partijen voor ons.’ Geboren in Oekraïne won Korsun in 2014 de Gaudeamus Award.
Ook de negentiende-eeuwse Russische componist Aleksandr Aljabjev werd beschuldigd van moord. Aan het eind van een avondje kaarten in 1825, waaraan hij meedeed, werd een van de deelnemers neergestoken op verdenking van valsspelen. Terwijl Gesualdo vanwege zijn hoge status nooit veroordeeld werd, werd Aljabjev verbannen, ook al was er geen bewijs dat hij de dader was. Hij componeerde zijn Derde strijkkwartet terwijl hij in hechtenis zat. Het Quatuor Agate speelt het derde deel, een Adagio, een arrangement dat Aljabjev maakte van het Russische volksliedje Solovjej (‘De nachtegaal’).
Van Philip Glass speelt altviolist Raphaël Pagnon Melody No. 6 uit Melodies, dertien korte solostukken voor saxofoon die geschreven waren voor Prisoner of Love, een toneelbewerking van Jean Genets gelijknamige boek (in 1986 postuum gepubliceerde herinneringen aan zijn ontmoetingen met Black Panthers en met Palestijnen in vluchtelingenkampen in Jordanië). In The Disappearance of Lisa Gherardini van Dinuk Wijeratne, waar het concert mee besluit, speelt het Quatuor Agate de diefstal na van de Mona Lisa uit het Louvre in 1911. De muziek begint in het atelier van Leonardo da Vinci, tijdens het schilderen van het beroemde werk. Dan volgt een sprong naar de diefstal, waar het publiek getuige van is.
Tot slot merkt Simon Iachemet op: ‘We zijn ook grote fans van film en soundtracks. We houden ervan om concepten uit te werken. Dit concert heeft raakvlakken met politiek, maar het is geen manifest. We zien het als een theaterstuk in vijf scènes. We vinden het belangrijk om een vuist te maken voor muziek als onderdeel van de maatschappij, van het leven. Er zit dus wel een boodschap in Outlaws, maar we willen dat luisteraars het concert als geheel ervaren, en dan voor zichzelf beslissen wat het voor hen betekent.’
Ethel Smyth in 1903
Onderdeel van het programma zijn ook twee werken van Carlo Gesualdo. Het ene is O vos omnes, een van zijn geestelijke liederen. Het andere is een arrangement van het Canzon francese del principe. De renaissancecomponist trad met zijn gedurfde dissonanten ver buiten de gebaande paden van de muziek uit zijn tijd, en was daarnaast allerminst onbesproken van gedrag. ‘Gesualdo moest echt in Outlaws, vonden we. Als prins van Venosa hoorde hij tot de hoge Italiaanse adel, maar hij was ook een moordenaar. Hij bracht zijn vrouw en haar minnaar op brute wijze om toen hij hen op heterdaad betrapte. We hebben Anna Korsun opdracht gegeven om een werk te schrijven dat op Gesualdo’s muziek geïnspireerd is. Ze heeft het Canzon francese del principe als uitgangspunt genomen voor Last Flight. Het is een heel sfeervol en langzaam stuk geworden, met gezongen partijen voor ons.’ Geboren in Oekraïne won Korsun in 2014 de Gaudeamus Award.
Ook de negentiende-eeuwse Russische componist Aleksandr Aljabjev werd beschuldigd van moord. Aan het eind van een avondje kaarten in 1825, waaraan hij meedeed, werd een van de deelnemers neergestoken op verdenking van valsspelen. Terwijl Gesualdo vanwege zijn hoge status nooit veroordeeld werd, werd Aljabjev verbannen, ook al was er geen bewijs dat hij de dader was. Hij componeerde zijn Derde strijkkwartet terwijl hij in hechtenis zat. Het Quatuor Agate speelt het derde deel, een Adagio, een arrangement dat Aljabjev maakte van het Russische volksliedje Solovjej (‘De nachtegaal’).
Van Philip Glass speelt altviolist Raphaël Pagnon Melody No. 6 uit Melodies, dertien korte solostukken voor saxofoon die geschreven waren voor Prisoner of Love, een toneelbewerking van Jean Genets gelijknamige boek (in 1986 postuum gepubliceerde herinneringen aan zijn ontmoetingen met Black Panthers en met Palestijnen in vluchtelingenkampen in Jordanië). In The Disappearance of Lisa Gherardini van Dinuk Wijeratne, waar het concert mee besluit, speelt het Quatuor Agate de diefstal na van de Mona Lisa uit het Louvre in 1911. De muziek begint in het atelier van Leonardo da Vinci, tijdens het schilderen van het beroemde werk. Dan volgt een sprong naar de diefstal, waar het publiek getuige van is.
Tot slot merkt Simon Iachemet op: ‘We zijn ook grote fans van film en soundtracks. We houden ervan om concepten uit te werken. Dit concert heeft raakvlakken met politiek, maar het is geen manifest. We zien het als een theaterstuk in vijf scènes. We vinden het belangrijk om een vuist te maken voor muziek als onderdeel van de maatschappij, van het leven. Er zit dus wel een boodschap in Outlaws, maar we willen dat luisteraars het concert als geheel ervaren, en dan voor zichzelf beslissen wat het voor hen betekent.’
Toelichting
‘Het Quatuor Agate wilde componisten belichten die buiten de conventies van muziek en maatschappij opereerden’, zegt cellist Simon Iachemet over de achtergrond van Outlaws. Centraal staat het Achtste strijkkwartet van de gekwelde Russische componist Dmitri Sjostakovitsj. De strijkers combineren zijn Achtste strijkkwartet met muziek van onder anderen de Italiaanse renaissancecomponist Carlo Gesualdo, de Britse activiste voor vrouwenrechten Ethel Smyth, Dinuk Wijeratne uit Canada en de Amerikaan Philip Glass.
‘Door de geschiedenis heen kun je zien hoe mensen vraagtekens hebben gezet bij de plaats die kunst, en dan met name muziek, inneemt in de samenleving’, vertelt Iachemet. ‘Kunstenaars hebben altijd op de een of andere manier te maken gehad met politieke kwesties. Sjostakovitsj had veel problemen met het Sovjetregime, en met Stalin zelf. Hij schreef zijn Achtste strijkkwartet in 1960, zeven jaar na de dood van de dictator. De componist was net lid geworden van de Communistische Partij, iets waarvan hij gezworen had dat hij dat nooit zou doen. In dit strijkkwartet citeert hij vroege werken, waaronder zijn opera Lady Macbeth van Mstensk, die hem in conflict had gebracht met Stalin.’
‘Het Achtste strijkkwartet is een reactie op de problemen die Sjostakovitsj onder Stalin ervaren had, maar het is ook sterke en aantrekkelijke muziek. En veel mensen kennen het. Daardoor kan het uitstekend fungeren als spil tussen werken van componisten die minder bekend zijn. Ethel Smyth was tijdens haar leven vooral bekend als suffragette. Vanwege haar activisme kwam ze in de gevangenis, als componist werd ze grotendeels genegeerd – terwijl ze juist erg mooie muziek schreef. Vooral het Scherzo uit haar Derde strijkkwartet, waarschijnlijk een van de beste stukken kamermuziek uit haar oeuvre. We spelen ook een eigen arrangement van ‘The Deliverance’, een deel uit haar cantate The Prison die ze kort na haar vrijlating schreef.’
‘Het Quatuor Agate wilde componisten belichten die buiten de conventies van muziek en maatschappij opereerden’, zegt cellist Simon Iachemet over de achtergrond van Outlaws. Centraal staat het Achtste strijkkwartet van de gekwelde Russische componist Dmitri Sjostakovitsj. De strijkers combineren zijn Achtste strijkkwartet met muziek van onder anderen de Italiaanse renaissancecomponist Carlo Gesualdo, de Britse activiste voor vrouwenrechten Ethel Smyth, Dinuk Wijeratne uit Canada en de Amerikaan Philip Glass.
‘Door de geschiedenis heen kun je zien hoe mensen vraagtekens hebben gezet bij de plaats die kunst, en dan met name muziek, inneemt in de samenleving’, vertelt Iachemet. ‘Kunstenaars hebben altijd op de een of andere manier te maken gehad met politieke kwesties. Sjostakovitsj had veel problemen met het Sovjetregime, en met Stalin zelf. Hij schreef zijn Achtste strijkkwartet in 1960, zeven jaar na de dood van de dictator. De componist was net lid geworden van de Communistische Partij, iets waarvan hij gezworen had dat hij dat nooit zou doen. In dit strijkkwartet citeert hij vroege werken, waaronder zijn opera Lady Macbeth van Mstensk, die hem in conflict had gebracht met Stalin.’
‘Het Achtste strijkkwartet is een reactie op de problemen die Sjostakovitsj onder Stalin ervaren had, maar het is ook sterke en aantrekkelijke muziek. En veel mensen kennen het. Daardoor kan het uitstekend fungeren als spil tussen werken van componisten die minder bekend zijn. Ethel Smyth was tijdens haar leven vooral bekend als suffragette. Vanwege haar activisme kwam ze in de gevangenis, als componist werd ze grotendeels genegeerd – terwijl ze juist erg mooie muziek schreef. Vooral het Scherzo uit haar Derde strijkkwartet, waarschijnlijk een van de beste stukken kamermuziek uit haar oeuvre. We spelen ook een eigen arrangement van ‘The Deliverance’, een deel uit haar cantate The Prison die ze kort na haar vrijlating schreef.’
Ethel Smyth in 1903
Onderdeel van het programma zijn ook twee werken van Carlo Gesualdo. Het ene is O vos omnes, een van zijn geestelijke liederen. Het andere is een arrangement van het Canzon francese del principe. De renaissancecomponist trad met zijn gedurfde dissonanten ver buiten de gebaande paden van de muziek uit zijn tijd, en was daarnaast allerminst onbesproken van gedrag. ‘Gesualdo moest echt in Outlaws, vonden we. Als prins van Venosa hoorde hij tot de hoge Italiaanse adel, maar hij was ook een moordenaar. Hij bracht zijn vrouw en haar minnaar op brute wijze om toen hij hen op heterdaad betrapte. We hebben Anna Korsun opdracht gegeven om een werk te schrijven dat op Gesualdo’s muziek geïnspireerd is. Ze heeft het Canzon francese del principe als uitgangspunt genomen voor Last Flight. Het is een heel sfeervol en langzaam stuk geworden, met gezongen partijen voor ons.’ Geboren in Oekraïne won Korsun in 2014 de Gaudeamus Award.
Ook de negentiende-eeuwse Russische componist Aleksandr Aljabjev werd beschuldigd van moord. Aan het eind van een avondje kaarten in 1825, waaraan hij meedeed, werd een van de deelnemers neergestoken op verdenking van valsspelen. Terwijl Gesualdo vanwege zijn hoge status nooit veroordeeld werd, werd Aljabjev verbannen, ook al was er geen bewijs dat hij de dader was. Hij componeerde zijn Derde strijkkwartet terwijl hij in hechtenis zat. Het Quatuor Agate speelt het derde deel, een Adagio, een arrangement dat Aljabjev maakte van het Russische volksliedje Solovjej (‘De nachtegaal’).
Van Philip Glass speelt altviolist Raphaël Pagnon Melody No. 6 uit Melodies, dertien korte solostukken voor saxofoon die geschreven waren voor Prisoner of Love, een toneelbewerking van Jean Genets gelijknamige boek (in 1986 postuum gepubliceerde herinneringen aan zijn ontmoetingen met Black Panthers en met Palestijnen in vluchtelingenkampen in Jordanië). In The Disappearance of Lisa Gherardini van Dinuk Wijeratne, waar het concert mee besluit, speelt het Quatuor Agate de diefstal na van de Mona Lisa uit het Louvre in 1911. De muziek begint in het atelier van Leonardo da Vinci, tijdens het schilderen van het beroemde werk. Dan volgt een sprong naar de diefstal, waar het publiek getuige van is.
Tot slot merkt Simon Iachemet op: ‘We zijn ook grote fans van film en soundtracks. We houden ervan om concepten uit te werken. Dit concert heeft raakvlakken met politiek, maar het is geen manifest. We zien het als een theaterstuk in vijf scènes. We vinden het belangrijk om een vuist te maken voor muziek als onderdeel van de maatschappij, van het leven. Er zit dus wel een boodschap in Outlaws, maar we willen dat luisteraars het concert als geheel ervaren, en dan voor zichzelf beslissen wat het voor hen betekent.’
Ethel Smyth in 1903
Onderdeel van het programma zijn ook twee werken van Carlo Gesualdo. Het ene is O vos omnes, een van zijn geestelijke liederen. Het andere is een arrangement van het Canzon francese del principe. De renaissancecomponist trad met zijn gedurfde dissonanten ver buiten de gebaande paden van de muziek uit zijn tijd, en was daarnaast allerminst onbesproken van gedrag. ‘Gesualdo moest echt in Outlaws, vonden we. Als prins van Venosa hoorde hij tot de hoge Italiaanse adel, maar hij was ook een moordenaar. Hij bracht zijn vrouw en haar minnaar op brute wijze om toen hij hen op heterdaad betrapte. We hebben Anna Korsun opdracht gegeven om een werk te schrijven dat op Gesualdo’s muziek geïnspireerd is. Ze heeft het Canzon francese del principe als uitgangspunt genomen voor Last Flight. Het is een heel sfeervol en langzaam stuk geworden, met gezongen partijen voor ons.’ Geboren in Oekraïne won Korsun in 2014 de Gaudeamus Award.
Ook de negentiende-eeuwse Russische componist Aleksandr Aljabjev werd beschuldigd van moord. Aan het eind van een avondje kaarten in 1825, waaraan hij meedeed, werd een van de deelnemers neergestoken op verdenking van valsspelen. Terwijl Gesualdo vanwege zijn hoge status nooit veroordeeld werd, werd Aljabjev verbannen, ook al was er geen bewijs dat hij de dader was. Hij componeerde zijn Derde strijkkwartet terwijl hij in hechtenis zat. Het Quatuor Agate speelt het derde deel, een Adagio, een arrangement dat Aljabjev maakte van het Russische volksliedje Solovjej (‘De nachtegaal’).
Van Philip Glass speelt altviolist Raphaël Pagnon Melody No. 6 uit Melodies, dertien korte solostukken voor saxofoon die geschreven waren voor Prisoner of Love, een toneelbewerking van Jean Genets gelijknamige boek (in 1986 postuum gepubliceerde herinneringen aan zijn ontmoetingen met Black Panthers en met Palestijnen in vluchtelingenkampen in Jordanië). In The Disappearance of Lisa Gherardini van Dinuk Wijeratne, waar het concert mee besluit, speelt het Quatuor Agate de diefstal na van de Mona Lisa uit het Louvre in 1911. De muziek begint in het atelier van Leonardo da Vinci, tijdens het schilderen van het beroemde werk. Dan volgt een sprong naar de diefstal, waar het publiek getuige van is.
Tot slot merkt Simon Iachemet op: ‘We zijn ook grote fans van film en soundtracks. We houden ervan om concepten uit te werken. Dit concert heeft raakvlakken met politiek, maar het is geen manifest. We zien het als een theaterstuk in vijf scènes. We vinden het belangrijk om een vuist te maken voor muziek als onderdeel van de maatschappij, van het leven. Er zit dus wel een boodschap in Outlaws, maar we willen dat luisteraars het concert als geheel ervaren, en dan voor zichzelf beslissen wat het voor hen betekent.’
Biografie
Quatuor Agate, kwartet
Het in 2016 opgerichte Quatuor Agate studeerde in Berlijn bij Eberhard Feltz, in Parijs – de stad waar het zich vestigde – bij Mathieu Herzog en in München bij het Quatuor Ebène.
Aanleiding voor de ensemblenaam is het Tweede strijksextet van Brahms, dat de componist opdroeg aan zijn tweede grote liefde Agathe von Siebold. Deze fascinatie voor Brahms zou ook leiden tot het debuutalbum uit 2024 met diens complete strijkkwartetten.
Het Quatuor Agate won prijzen op de Banff International String Quartet Competition 2022, de Steels-Wilsing Competition 2020 en het Verbier Festival 2019 en won in 2021 de audities van de Young Classical Artists Trust in Londen.
Recente hoogtepunten waren optredens in de Alte Oper Frankfurt, het Prinzregententheater in München, het Konzerthaus Berlin, het Konzerthaus Dortmund en het Brucknerhaus Linz en uitnodigingen van de Heidelberger Frühling, het Festival de Salon-de-Provence, het Festival de Radio France, het Leverkusen stART Festival, Britten-Pears Arts in Aldeburgh, de Festspiele Mecklenburg-Vorpommern en het Lammermuir Festival.
Begin 2024 tourde het viertal bovendien in Colombia. Het Quatuor Agate werkt graag samen met musici als Emmanuel Pahud, Enrico Pace, Éric Le Sage, Frank Braley, Alexander Sitkovetsky, Marc Danel, Gabriel Le Magadure, het Kronos Quartet, het Quatuor Modigliani en het Jerusalem Quartet.
Momenteel zijn de strijkers in residence bij de Fondation Singer Polignac en ProQuartet in Parijs en associate artist van het Festival La Brèche in de Franse Savoie. Bovendien richtten ze al in 2016 het CorsiClassic Festival op, om te voorzien in klassieke muziek op Corsica.
In Het Concertgebouw maakte het Quatuor Agate zijn debuut op 10 mei 2023 in de serie Strijkkwartetten op Woensdag.