Hoe ziet de werkdag van een dirigent eruit? Eerst koffie, thee, uurtje mediteren? Of direct aan de slag? Jakub Hrůša doet zijn dagelijkse routine uit de doeken.
door Inge Jongerman
door Johan Giskes
door Frederike Berntsen
door Piet De Loof
door Michiel Cleij
Grote Pianisten: Jorge Luis Prats
Matthäus-Passion: Orchestra and Choir of the Age of Enlightenment
Rising Stars: Carlos Ferreira
Bachs Matthäus-Passion bij het Concertgebouworkest
In 1870 klonk voor het eerst in Nederland de Matthäus-Passion, en al snel ook de Johannes. Inmiddels zijn Bachs passies niet meer weg te denken rond Pasen. Waar komt die Nederlandse passie voor de passie vandaan?
door Axel Meijer
‘Alles is essentieel in de Johannes-Passion’, aldus de Franse dirigent Raphaël Pichon. Met zijn gezelschap Pygmalion voert hij een uniek passieprogramma uit: hij omlijst de Johannes met drie andere werken. Welk idee zit daarachter?
door Catherine Nieuwesteeg
Tweede violiste in het Concertgebouworkest Anna de Vey Mestdagh laat in haar maandelijkse column weten wat haar zoal bezighoudt. Deze maand: afdalen naar het podium van de Grote Zaal is geen sinecure. En het gaat ook wel eens mis...
door Anna de Vey Mestdagh
Semyon Bychkov verliet Rusland ruim vijftig jaar geleden vanwege het Sovjet-regime. Hij heeft een speciale band met Sjostakovitsj’ ‘Leningrad’-symfonie. Deze maand dirigeert hij het werk bij het Concertgebouworkest. ‘Bij sommige werken spelen musici alsof hun leven ervan afhangt. Deze symfonie is er één van.’
door Joost Galema